هشدار سازمان بهداشت جهانی: احتمال گسترش سویه‌های خطرناک‌تر کرونا

رئیس سازمان بهداشت جهانی از چین خواست شفاف‌تر عمل کند

صف پر کردن مخزن‌های اکسیژن در میانمار- ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۱-YE AUNG THU / AFP

کمیته اضطراری سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه هشدار داد که انتظار می‌رود سویه‌های نگران‌کننده جدید ویروس کرونا در سراسر جهان گسترش یابد و این موضوع توقف همه‌گیری را بیش از پیش دشوار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از هیچ نظر همه‌گیری به پایان خود نزدیک نیست... به احتمال بسیار زیاد، ظهور و گسترش جهانی سویه‌های نگران‌کننده و خطرناک‌تر که کنترل آن می‌تواند چالش‌برانگیزتر باشد، در پیش است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، هم‌زمان رئیس سازمان بهداشت جهانی نیز روز پنجشنبه گفته است که تحقیقات درباره منشا همه‌گیری کووید-۱۹ در چین به دلیل کمبود داده‌های خام در نخستین روزهای آغاز شیوع آن با مانع روبه‌رو شده است. او از پکن خواست شفاف‌تر عمل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیئتی از این نهاد بین‌المللی وابسته به سازمان ملل متحد همراه با پژوهشگران چینی چهار هفته در داخل و اطراف شهر ووهان چین به تحقیق پرداختند و در گزارش مشترک خود در ماه مارس اعلام کردند که ویروس احتمالا از خفاش‌ یا یک حیوان دیگر به انسان‌ها منتقل شده است.

در آن گزارش احتمال گسترش ویروس به دنبال یک حادثه در آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان بسیار پایین ارزیابی شده بود؛ اما ایالات متحده و برخی از دانشمندان از این نتیجه رضایت نداشتند و خواستار پاسخگویی چین شدند.

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، امروز در یک نشست خبری در ژنو گفت: «ما از چین می‌خواهیم شفاف و باز باشد و همکاری کند.» وی ادامه داد: «ما به میلیون‌ها نفری که به این بیماری مبتلا شدند و کسانی که بر اثر آن از دنیا رفتند بدهکاریم. آن‌ها باید بدانند چه اتفاقی افتاده است.»

پکن این نظریه که ویروس از آزمایشگاه ووهان نشت کرده را پوچ و بی‌معنی خوانده و بارها گفته است که سیاسی کردن این موضوع، تحقیقات را با مانع روبه‌رو می‌‌کند.

تاکنون بیش از ۱۸۸ میلیون مورد ابتلا به کووید-۱۹ در سراسر جهان گزارش شده است و شمار قربانیان آن از مرز چهار میلیون تن گذشته است.

بیشتر از جهان