تعویض نام‌های «نامناسب و توهین‌آمیز» حشرات

انجمن حشره‌شناسی آمریکا اعلام کرد اسامی جدید نباید حاوی «کلیشه‌های منفی قومی یا نژادی» باشد

این نخستین بار است که انجمن حشره‌شناسی آمریکا به دلیل توهین‌آمیز بودن نامی آن را عوض می‌کند - Pexels

محققان پس از بررسی اصطلاحات «نامناسب و توهین‌آمیز»، نام دو گونه حشره «مورچه کولی» (gypsy ants) و «بید کولی» (gypsy moth) را عوض می‌کنند.

انجمن حشره‌شناسی آمریکا (اسا-ESA) که بر اسامی عام حشرات موذی نظارت می‌کند، اعلام کرد که این تغییر در راستای ارزیابی مجدد واژه‌های نامناسب یا توهین‌آمیز اعمال شده است.

این نخستین بار است که انجمن حشره‌شناسی آمریکا به دلیل توهین‌آمیز بودن نامی آن را عوض می‌کند. در موارد قبلی، اسامی را به علت نداشتن دقت علمی تغییر داده بودند.

میشل اسمیت، رئیس این انجمن می‌گوید: «این اسامی توهین قومی بودند و کولی‌ها مدت‌ها پیش به آن‌ اعتراض کرده بودند. از طرفی هیچ قومی دوست ندارد با یک حشره موذی و زیان‌باری همنام باشد.»

انجمن حشره‌شناسی آمریکا (اسا) اسامی بید کولی و مورچه کولی را از فهرست خود موسوم به فهرست اسامی عام حشرات و جانداران مرتبط حذف کرده است. این انجمن از مردم خواست کمک کنند و برای این بید که در مرحله پیله مخرب و مزاحم است و برای این مورچه کمتر شناخته شده نام‌های دیگری پیشنهاد کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انجمن حشره‌شناسی آمریکا (اسا) اعلام کرد اسامی جدید نباید حاوی «کلیشه‌های منفی قومی یا نژادی» باشد.

خانم می بیرنباوم، حشره‌شناس دانشگاه ایلی‌نویز و رئیس پیشین اسا، می‌گوید که احتمالا نام کولی را به این دلیل روی این گونه بیدها گذاشته بودند که در مرحله کرم بودن (لارو) موهایی با حباب‌های کوچک هوا دارند که همانند بالن عمل می‌کنند و امکان می‌دهند مسافت‌های کیلومتری را به صورت شناور طی کنند و مانند کولی‌ها پرسه بزنند.

او می‌گوید که بر اساس یک نظریه دیگر، به علت آنکه نرهای بالغ این گونه بیدها رنگ قهوه‌ای مایل به زردی شبیه رنگ پوست کولی‌ها داشتند، چنین نامی روی آن‌ها گذاشته‌ شده است.

خانم اسمیت می‌گوید: «هدف از اسامی عام ارتباط برقرار کردن آسان‌تر بین محققان و مخاطب معمولی است. در کل، در فهرست انجمن حشره‌شناسی آمریکا اسامی عام حشرات شناخته شده از این لحاظ موفق بوده‌اند ولی اسامی ناخوشایند برای جوامع به حاشیه رانده شده، چنین هدفی را نقض می‌کند.

گزارش تکمیلی در آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از علوم