سفر سعد حریری به مصر و حمایت همه‌جانبه سیسی از لبنان

لبنان در حال حاضر با بحران شدید اقتصادی دست به گریبان است

عکس آرشیوی از سفر سعد حریری به قاهره در سال ۲۰۱۷-STRINGER / AFP / DALATI AND NOHRA

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌ جمهوری مصر، روز چهارشنبه ۲۳ تیر (۱۴ ژوئیه) در قاهره در  دیدار با سعد حریری، سرپرست نخست‌وزیری لبنان، از حمایت کامل قاهره از او در تشکیل دولت و حل بحران سیاسی و اقتصادی لبنان خبر داد.

لبنان در حال حاضر با بحران اقتصادی شدیدی دست به گریبان است که بانک جهانی آن را یکی از عمیق‌ترین رکودهای اقتصادی تاریخ معاصر توصیف کرده است.

بحران مالی لبنان که بیش از نیمی از جمعیت آن کشور را به فقر کشانده و باعث کاهش ۹۰ درصدی ارزش پول کشور در طول دو سال شده است، با بن‌بست سیاسی در کشور وخیم‌تر نیز شده است.

مصر در معادلات دیپلماتیک منطقه خاورمیانه نقش مهمی دارد و در طول دوره رکود و بحران اقتصادی، به لبنان کمک کرده است. مصر با قدرت‌های سنی حوزه خلیج فارس همراه شده است که مدت‌های طولانی به لبنان کمک کرده‌اند، اما اخیرا افزایش نفوذ گروه شیعه حزب‌الله که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است، زنگ خطر را برای آنان به صدا در آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق نظام تقسیم قدرت میان فرقه‌های مختلف در لبنان، رئیس ‌جمهوری باید از مسیحیان مارونی و نخست‌وزیر باید مسلمان سنی باشد.

سعد حریری، سیاستمدار کهنه‌کار و از مسلمانان سنی لبنان، بر سر تشکیل دولت جدید با میشل عون، رئیس‌ جمهوری متحد حزب‌الله لبنان، درگیر اختلاف نظر است. حریری قرار است پس از بازگشت از قاهره با عون ملاقات کند.

میشل عون پیش‌تر در روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرده بود که حریری حامل «نشانه‌های مثبت»‌ باشد. او همچنین گفت که تلاش‌ها برای تشکیل کابینه ادامه دارد.

در مصر، عبدالفتاح سیسی بر حمایت کامل قاهره از مسیر سیاسی حریری با هدف احیای ثبات در لبنان تاکید کرد.

در گرماگرم گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این که حریری این هفته از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد، مصر او را ترغیب کرد که از تلاش در راه تشکیل دولت عقب‌نشینی نکند.

حریری در قاهره با سامح شکری، وزیر خارجه مصر، نیز ملاقات کرد. شکری نیز بر «حمایت مصر از خروج لبنان از وضعیت فعلی» تاکید ورزید. سعد حریری در توییتی نوشت که سامح شکری گفته است تمامی احزاب لبنانی باید منافع کشور را بر هر گونه منفعت شخصی دیگر ارجح شمارند.