پیشنهاد اسرائیل به لبنان: کمک بشردوستانه از طریق سازمان ملل

وزیر دفاع اسرائیل: قلبم از دیدن تصویر مردم گرسنه در خیابان‌های لبنان به درد می‌آید

معترضان به بحران اقتصادی در بیروت، زباله‌دان‌ها را آتش زدند - MARWAN TAHTAH / AFP

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور حاضر است از طریق سازمان ملل به همسایه شمالی خود، لبنان، کمک مالی کند. روزنامه هاآرتص اسرائیل ضمن اعلام این خبر نوشت که این پیشنهاد گانتز با توجه به «وضعیت خطیر اقتصادی در لبنان و نگرانی‌ها از محکم‌تر شدن جای پای ایران در این کشور» انجام شده است.

آقای گانتز در حساب توییتر خود به اوضاع اقتصادی لبنان و «تلاش حزب‌الله برای وارد کردن سرمایه‌گذاری ایرانی» به این کشور اشاره کرد و گفت که به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل پیشنهاد داده ست که از طریق این سازمان به لبنان کمک کنند. ارتش اسرائیل با این نیروهای حافظ صلح که از بیش از ۴۰ سال پیش و در پی حمله اسرائیل به جنوب لبنان در این کشور حضور دارند، رابطه نزدیکی دارد و بنابراین آن‌ها می‌توانند در این مورد میانجیگری کنند.

در جریان جنگ‌های داخلی لبنان از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰، برخی نیروهای شبه‌نظامی مسیحی این کشور در قالب «ارتش جنوب لبنان» با اسرائیل همکاری می‌کردند. خانواده‌های بعضی از آن‌ها پس از پایان اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل در سال ۲۰۰۰ به اسرائیل آمدند و اکنون آنجا زندگی می‌کنند. روز یکشنبه از بنایی برای یادبود «ارتش جنوب لبنان» در شهر دروزه‌نشین مطله در شمال اسرائيل رونمایی شد. آقای گانتز که در مراسم رونمایی حضور داشت، گفت‌: «به عنوان یک اسرائیلی، به عنوان یک یهودی و به عنوان یک انسان قلبم از دیدن تصویر مردم گرسنه در خیابان‌های لبنان به درد می‌آید.» او افزود که اسرائیل آماده ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور است.

گانتز اظهار داشت: «اسرائیل پیش از این هم به لبنان پیشنهاد کمک داده است و ما امروز هم آماده‌ایم که دست به کار شویم و سایر کشورها را هم تشویق می‌کنیم که دست یاری به سوی لبنان دراز کنند تا این کشور بار دیگر به شکوفایی برسد و از اوضاع بحرانی خارج شود.»

افزایش نفوذ ایران در لبنان باعث نگرانی اسرائيل شده است. مقام های امنیتی این کشور سال‌ها است که این مسئله را یکی از چالش‌های اصلی امنیتی خود می‌دانند.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، جمعه هفته گذشته وعده داد که اگر کمبود سوخت در لبنان ادامه پیدا کند، او می‌تواند از ایران سوخت وارد کند و تمام تدارکات لجستیکی برای این کار انجام شده است. آقای نصرالله حدود یک ماه پیش هم ادعای مشابهی را تکرار کرده بود.

کمبود سوخت در لبنان باعث شده است بسیاری از تاکسی‌ها فعالیت نکنند و جلوی پمپ‌‌بنزین‌ها صف‌های طولانی بسته شود. در ضمن این کشور مدت‌های مدیدی است که با قطع برق گسترده مواجه بوده است.

حسن دیاب، نخست‌وزیری که «موقت» است اما جانشینش ماه‌ها است که نتوانسته است از میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، تاییدیه بگیرد، روز سه‌شنبه هشدار داد که لبنان تنها چند روز با «انفجار اجتماعی» فاصله دارد و از جامعه جهانی خواست به نجات کشورش کمک کنند.

آقای دیاب که پیش از این سخنان با سفرای چند کشور در بیروت دیدار کرده بود، گفت که دولتش مذاکرات با صندوق جهانی پول را آغاز نمی‌کند چون کابینه جدید باید این کار را انجام دهد.

دیاب در پی انفجار بزرگ بیروت که نزدیک یک سال پیش اتفاق افتاد، استعفا داد و مجلس، سعد حریری را مسئول تشکیل کابینه کرد. مذاکرات حریری با آقای عون، که متحد سیاسی حزب‌الله است، ۱۱ ماه است که ادامه دارد اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل در پی آن انفجار نیز پیشنهاد کمک داده بود اما بیروت این پیشنهاد را نپذیرفت.

بنا بر اعلام بانک جهانی، بحران مالی در لبنان امروز، یکی از بدترین بحران‌های مالی جهانی از دهه ۱۸۵۰ تاکنون است. پول ملی لبنان بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده است و در بیشتر مناطق این کشور، دولت قادر نیست روزانه بیش از پنج ساعت برق ارائه کند. فقدان دسترسی به ارز خارجی هم باعث شده است که واردات سوخت با مشکل مواجه شود.

با وجود همه‌گیری کرونا، قطع مدام برق و کمبود سوخت به بیمارستان‌های این کشور هم به شدت آسیب رسانده است.

سخنان روز سه‌شنبه آقای دیاب حرف دل بسیاری از مردم این کشور به نظر می‌رسید. او گفت: «مردم لبنان چه گناهی مرتکب شده‌اند که باید چنین بهای سنگینی بپردازند؟ آیا مردم لبنان باید در راه مسئولیت‌پذیر کردنِ افراد فاسد، دم در بیمارستان‌ها جان بدهند؟»

نخست‌وزیر کفیل خطاب به دیپلمات‌های حاضر گفت: «ای پادشاهان، امیران، روسای‌جمهور و رهبران کشورهای برادر و دوست، از شما می‌خواهم و از سازمان ملل و تمامی نهادهای بین‌المللی، جامعه بین‌المللی و افکار عمومی جهان درخواست می‌کنم تا لبنان را از مرگ نجات دهند و جلوی اضمحلال لبنان را بگیرند.»

بیشتر از جهان