گشایش نمایشگاه یادبود هولوکاست در امارات با حضور سفیر اسرائیل

این نخستین نمایشگاه از این نوع در خاورمیانه است

نمایشگاه هولوکاست، روز چهارشنبه و با حضور سفیران اسرائیل و آلمان در امارات، گشایش یافت - GIUSEPPE CACACE / AFP

نمایشگاهی برای یادبود هولوکاست در دبی افتتاح شده است که اولین از نوع خود در خاورمیانه به حساب می‌آید. این نمایشگاه «ما به یاد می‌آوریم» نام دارد و در موزه خصوصی «تلاقی تمدن‌ها» بر پا شده است.

نمایشگاه یاد شده، روز چهارشنبه و با حضور ایتان نائه و پیتر فیشر، سفیران اسرائیل و آلمان در امارات، گشایش یافت. تاریخ پایان نمایشگاه فعلا تعیین نشده است و سازمان‌دهندگان آن امیدوارند که به بخشی دائمی در این موزه تبدیل شود.

احمد عبید المنصوری، بنیانگذار موزه، در این باره گفت: «بسیار مهم است که به مردم درباره تراژدی‌ هولوکاست آموزش دهیم چرا که آموزش، نقطه مقابل نادانی است.»

از جمله اقلامی که در این موزه به نمایش گذاشته شده، رونوشتی از یک «مازور»،‌ کتاب دعای یهودیان، از شهر ورمز آلمان است. اهمیت این کتابچه از آنجا می‌آید که با رهبران معنوی جامعه یهودی در شهر ورمز پیوند دارد؛ از جمله خاخام شلومو اسحاقی، از رهبران مذهبی یهودیان فرانسه در قرون وسطی، که تفسیر مشهوری بر تلمود و تورات نوشته است.

نسخه اصلی این کتاب از «کریستال‌ناخت» (شب شیشه‌های شکسته)، حمله یهودی‌کشی وسیع نیروهای آلمان نازی در نوامبر ۱۹۳۸، جان سالم به در برده و سالم مانده است و از این رو، نماد استقامت یهودیان برشمرده می‌شود.

هدف نمایشگاه، ایجاد آگاهی نه فقط برای ساکنان امارات، که برای میلیون‌ها گردشگری است که همه ساله از دبی بازدید می‌کنند.

در نمایشگاه، زنجیره رویدادهایی که به هولوکاست منجر شد به نمایش گذاشته شده است و بخشی ویژه‌ای نیز به مردمان عربی که از یهودیان دفاع کردند و در مواردی جان آن‌ها را نجات دادند، اختصاص یافته است.

یهودا سارنا، خاخام اعظم امارات، گفت: «خانواده همسر من را پزشکی عرب به نام محمد حلمی، از هولوکاست نجات داد. این نمایشگاه به ما یادآوری می‌کند که باید به چالش مبارزه با افراط‌گرایی به مثابه همسایه و دوست، پاسخ بگوییم.»

محمد حلمی، پزشکی مصری است که در زمان جنگ جهانی دوم در برلین زندگی می‌کرد. او برخی یهودیان را در اتاقی که داشت پنهان کرد و به نیازهای پزشکی آن‌ها رسیدگی می‌کرد.

از دیگر مواردی که نمایشگاه به آن‌ها اشاره می‌‌شود، آلبانیایی‌های مسلمان هستند که جان هموطنان یهودی خود را نجات دادند. مورد دیگر صلاح‌الدین اولکومن است؛ دیپلمات ترکی که در جنگ جهانی دوم در جزیره رودز یونان خدمت می‌کرد. در سال ۱۹۴۴ که گشتاپو می‌خواست یهودیان این جزیره را به آشوویتز بفرستد، اولکومن در برخورد با فرمانده قوای اشغالگر آلمانی، آزادی یهودیان به خصوص آن‌ها که شهروندی جمهوری ترکیه را داشتند درخواست کرد. ترکیه در آن زمان در جنگ بی‌طرف بود. این دیپلمات موفق شد جان یهودیانی که شهروند ترکیه بودند نجات دهند اما نازی‌ها به فرستادن بقیه ادامه دادند و در نهایت بیش از یک هزار و ۶۰۰  یهودی رودزی را روانه اردوگاه‌های مرگ کردند.

در نمایشگاه، تصاویری از قربانیان هولوکاست هم آمده است؛ از جمله تصویری به اندازه واقعی از یک پسر جوان در گتوی ورشو در لهستان که دست‌هایش را از ترس بالا برده و از تصاویر دردآور و آشنای هولوکاست است.

در بخش دیگری از نمایشگاه، به دو تن از معروف‌ترین کودکان هولوکاست اشاره شده است: آن فرانک، دختر یهودی هلندی جوانی که کتاب خاطراتش که هنگام پنهان شدن از دست نازی‌ها در زیرزمین نوشته بود بسیار معروف است و پتر گینز، پسرک یهودی اهل چک که تصویر مشهور زمین از دید ماه را کشیده است.

«موزه تلاقی تمدن‌ها» که در سال ۲۰۱۲ افتتاح شد، بر ارزش‌های چندفرهنگی‌گرایی و مدارا در امارات متمرکز است و تمدن‌های مختلف منطقه در آن گرامی داشته‌ شده‌اند.

امارات سال گذشته به همراه بحرین، مراکش و سودان، با اسرائيل پیمان صلح و دوستی امضا کرد. امارات بیش از بقیه کشورها در این روابط پیش رفته است و پس از مصر و اردن، سومین کشور عربی بود که با اسرائیل روابط دیپلماتیک کاملی  برقرار کرد.

درگیری‌های اخیر در اسرائیل و حمله این کشور به نوار غزه در پاسخ به راکت‌های گروه حماس، باعث شد تا برخی تحلیلگران از چالش پیش روی کشورهای عربی برای ادامه رابطه خود با اسرائيل سخن به میان آورند.

آقای نائه گفت: «۷۰ یا ۸۰ سال پیش چه کسی حتی رویای این‌ را می‌دید که سفیران اسرائیل و آلمان کنار همدیگر در یک کشور عرب بنشینند و از نمایشگاهی در یادبود هولوکاست دیدار کنند.»

بیشتر از جهان