شناسایی یک مرکز نگهداری غیرمجاز حیات‌وحش در تهران

در این مرکز دو قلاده شیر و پرندگانی همچون طاووس نگهداری می‌شدند

در قوانین ایران نگهداری و شکار غیرقانونی حیوانات حیات وحش، جرم‌انگاری شده است - عکس تزئینی از Pexels

یک مرکز غیرمجاز در غرب تهران که حیواناتی همچون شیر و برخی پرندگان را نگهداری می‌کرد، شناسایی شد. در این مرکز غیرمجاز دو قلاده شیر و تعدادی پرنده همچون طاووس نگهداری می‌شدند.

شیدا اکار، رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان شهریار با اعلام این خبر گفت: «به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر نگهداری غیرمجاز دو قلاده شیر و تعدادی پرنده در روستای اسکمان این شهرستان، کارشناسان این اداره به محل مربوطه اعزام و با هماهنگی مقام قضایی و همراهی نیروی انتظامی به داخل باغ ورود کردند.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا و به نقل از شیدا اکار در بازرسی از این مکان همچنین چند پرنده غیرمجاز از گونه طاووس کشف و ضبط شده است.

در بازرسی اداره حفاظت از محیط‌زیست، تعدادی بوقلمون نیز در این مرکز مشاهده شده بود اما دو قلاده شیر پیش از ورود ماموران به مکان دیگری منتقل شده‌اند اما شیدا اکار گفت که موضوع بر اساس اظهارات متهم در حال پیگیری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان شهریار همچنین اعلام کرد که صاحب این مرکز به مقام‌های قضایی معرفی شده است.

شکار، نگهداری و قاچاق غیرمجاز حیوانات موضوعی است که در قوانین ایران به آن پرداخته شده است. آیین‌نامه اجرایی قانون شکار و صید که در سال ۱۳۹۸ تهیه شد، نگهداری، خریدوفروش و شکار حیوانات وحشی، ممنوع اعلام شده است.

جانواران وحشی، به حیواناتی گفته می‌شود که در طبیعت زندگی می‌کنند و نگهداری و شکار غیرمجاز آن‌ها را در معرض خطر انقراض قرار می‌دهد.

شیدا اکار نیز با بیان اینکه شکار و نگهداری پرندگان وحشی، موجب انقراض این گونه‌های ارزشمند و تخریب محیط‌زیست می‌شود، این قبیل اقدامات را برخلاف قوانین زیست‌محیطی دانست.

به گفته او «تجارت گونه‌های وحشی جرم محسوب شده و محیط‌زیست با شکارچیان و مجرمان این حوزه برخورد خواهد کرد.»

در قوانین ایران نگهداری و شکار غیرقانونی حیوانات حیات وحش، جرم‌انگاری شده است به طوری‌که طبق ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی، چنانچه فردی حیوان وحشی را از منطقه حفاظت‌شده بر خلاف قانون شکار کند، محکوم به تحمل سه ماه تا سه سال زندان و پرداخت جزای نقدی از یک و نیم میلیون ریال تا ۱۸ میلیون ریال، خواهد شد.