راشفورد پس از ساکا هدف اصلی رفتارهای نژاد‌پرستانه از سوی هواداران فوتبال در انگلستان

نائومی اوساکا تنیس‌باز مشهور ژاپنی در توئیتی از این سه بازیکن تیم ملی انگلستان حمایت کرد

مارکوس راشفورد مهاجم تیم ملی انگلستان - Andy Rain / POOL / AFP

در حالی که ۲ روز از قهرمانی تیم فوتبال ایتالیا در رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ در خاک انگلستان می‌گذرد، تبعات این شکست تلخ برای بازیکنان تیم ملی انگلستان کماکان وجود دارد و بازیکنان سیاه‌پوست این تیم که در انتهای این مسابقه ضربات پنالتی را هدر دادند مورد حمله هواداران فوتبال در انگلستان قرار گرفته‌اند.

این اولین بار نیست که هواداران فوتبال در این کشور که خود را صاحب فوتبال می‌داند دست به چنین رفتارهای نژادپرستانه‌ای می‌زنند. این در حالی است که قوانین بسیار سختی نیز در کشور انگلستان برای برخورد با چنین رفتارهایی حکم‌فرما است و در صورت مشاهده حتی می‌تواند حکم زندان را در پی داشته باشد.

اما پس از این باخت دردناک سه بازیکن سیاه‌پوست انگلستان یعنی مارکوس راشفورد، سانچو و بوکایو ساکا که ضربات پنالتی را برای انگلستان هدر دادند مورد هجمه‌ای از شعارهای نژادپرستانه در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفتند.

حتی بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلستان هم این به این‌گونه رفتارها واکنش نشان داد و هرگونه اتهام به بازیکنان را محکوم کرد. نائومی اوساکا تنیس‌باز مشهور ژاپنی نیز در توئیتی حمایت خود را از این سه بازیکن تیم ملی انگلستان را نشان داده است.

او سال گذشته نیز در مسابقات تنیس آزاد امریکا پس از پایان هر مسابقه از ماسک‌هایی برای مصاحبه استفاده می‌کرد که اسم افرادی که در امریکا توسط پلیس کشته شده بودند روی آن نوشته شده بود و او با این کار حمایت خود را از جامعه سیاه‌پوستان نشان داد.

اندی ماری تنیس‌باز مشهور بریتانیایی هم این اقدام او را تحسین‌برانگیز دانست و گفت: «آن‌ها بازیکنان بزرگی هستند و لیاقت حمایت از سوی همه ورزشکاران را دارند و نباید به آن‌ها توهین شود.»

عده‌ای از هواداران نیز مقصر اصلی در این شکست را ساوت گیت سرمربی تیم می‌دانند و معتقد هستند که استفاده از این بازیکنان در ۲ دقیقه مانده به پایان بازی کاملاً اشتباه بوده است و او با این کار فقط به نابودی تیم و از دست رفتن جام کمک کرده است کاری که خودش نیز ۲۶ سال پیش آن را انجام داد.

جک گریلیش نیز پس از پایان بازی نسبت به انتخاب بازیکنان برای زدن ضربات پنالتی انتقاد کرد و گفت: «من برای زدن ضربات پنالتی اعلام آمادگی کردم، من نمی‌گویم ساکا برای زدن ضربه آماده نبوده است اما او جوان و بی‌تجربه است و شاید بهتر بود ضربه ششم یا هفتم را می‌زد و یک بازیکن باتجربه‌تر این کار را پیش از او انجام می‌داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارکوس راشفورد پیش از این اتفاق در کشور انگلستان به‌خصوص در شهر منچستر به چهره محبوبی تبدیل شده بود. او با به راه اندازه‌ای یک سازمان خیریه به منظور کمک به انسان‌ها و کودکان بی‌سرپناه موفقیت‌های زیادی را در این زمینه کسب کرد و حتی مورد تقدیر ملکه انگلستان نیز قرار گرفت و موفق شد با جمع‌آوری مبالغ زیادی کمک شایانی به افراد بی‌سرپناه کند. به همین منظور هواداران برای قدردانی از او عکس بزرگی را از وی روی یکی از دیوارهای شهر به تصویر کشیدند.

اما پس از این شکست تلخ در یورو این نقاشی نیز توسط هواداران فوتبال در انگلستان مورد حمله قرار گرفته است و آن‌ها به این ترتیب از خجالت این بازیکن ارزشمند در آمده‌اند.

چیزی که مشخص است این است که به نظر نمی‌رسد هواداران فوتبال در انگلستان به همین زودی دست از سر این بازیکنان بردارند و شاید تا ماه‌ها این اعتراضات حتی در بازی‌های باشگاهی نیز وجود داشته باشد.

بیشتر از فوتبال