ضرر دو هزار تومانی دامداران از فروش هر کیلو شیر

دامداران خواهان افزایش قیمت خرید تضمینی هستند

کمبود نهاده های دامی بر روی قیمت شیر تاثیر منفی گذاشته است - عکس از اتاق خبر دانا

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه گاوداران از فروش شیر ضرر می‌کنند گفت قیمت تمام شده شیر خام برای دامداران ۶۹۲۵ تومان است، اما میانگین فروش شیر خام در کشور ۴۹۰۰ تومان. است. این یعنی دامداران در هر کیلو شیر خام حدود ۲۰۰۰ تومان ضرر می‌کنند.

به گزارش ایسنا، احمد مقدسی با تأکید بر اینکه قیمت نهاده‌های دامی نسبت به سال گذشته ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، افزود: «در تلاش هستیم که در جلسات کارشناسی و با ارائه آنالیز قیمتی، دولت را به اصلاح قیمت مصوب شیر خام متقاعد کنیم و امیدواریم که این جلسات به‌زودی به نتیجه برسد.»

اخیراً ویدئوهایی در فضای مجازی منتشر شد که در آن دامداران در اعتراض به افزایش قیمت غذای دام، شیرهای تولیدی خود را در خیابان خالی کردند.

در یک سال گذشته بازار محصولات لبنی بارها نوسان داشته است. تولیدکننده‌ها به بهانه اینکه دامداران قیمت‌های مصوب را رعایت نمی‌کنند و قیمت‌گذاری‌های دولتی هزینه‌های تولید را کفاف نمی‌کند، قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند.

گران شدن محصولات لبنی و کاهش قدرت خرید بر سلامت مردم جامعه تأثیر منفی دارد و این در حالی است که در سال‌های اخیر، دیگر محصولات همچون گوشت و سایر فراورده‌های پروتئینی نیز به دلایل مشابه به‌تدریج از سبد خرید بسیاری خانواده‌ها حذف شده‌اند و مواد غذایی جایگزین برای آن‌ها وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی اعتراضات اخیر، محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، افزایش قیمت شیر خام را دلیل اصلی افزایش قیمت محصولات لبنی دانست و پیشنهاد داد: «مسئولان دولت فعلی یا مسئولان دولت جدید شیر خام و محصولات لبنی را از گروه یک کالایی به گروه دو انتقال دهند تا روند عرضه و تقاضا، قیمت را در بازار این محصولات تعیین کند و سازمان بر آن نظارت داشته باشد.»

کمبود خوراک دام باعث افزایش قیمت آن شده است. به همین دلیل گوشت و شیر تولیدی دامداران نیز گران‌تر از گذشته تولید می‌شود.

در این راستا، رئیس اتحادیه سراسری دامداران حدود یک ماه پیش اعلام کرده بود قیمت کاه با افزایش بیش از دو برابری به کیلویی چهار هزار تومان رسیده است. به طوری که خشکسالی و وضعیت بحرانی تأمین نهاده‌های دامی باعث شده است گاوهای ماده و حتی باردار به‌سرعت راهی کشتارگاه‌ها می‌شوند و در کشتارگاه‌ها ترافیکی سنگینی برای ذبح دام وجود دارد.

پیش از این در بهمن سال گذشته نیز، محمد وحیدی، نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی از گم‌شدن نیمی از نهاده‌های دامی وارداتی به کشور خبر داد. این نماینده مجلس در گفتگو با تسنیم گفت که «پنج و نیم میلیارد دلار به دولت سهمیه داده شد تا مشکل نهادهای دامی حل شود و دامداران مشکلی نداشته باشند، اما بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور ۵۰ درصد نهاده‌های دامی گم شده است.»

بیشتر از اقتصاد