انتقاد احمدی‌نژاد از خامنه‌ای: با حمایت از طالبان حیثیت مردم ایران را برده‌اند

رئیس‌جمهور سابق ایران می‌گوید مردم افغانستان اسیر سیاست‌های شیطانی کشورهای دیگر شده‌اند

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران در یک پیام ویدیویی به تندی از سیاست خارجی علی خامنه‌ای در قبال افغانستان انتقاد کرد و گفت که مردم بافرهنگ افغانستان اسیر سیاست‌های شیطانی قدرت‌های بزرگ و کشورهای منطقه شده‌اند.

پیام احمدی‌نژاد در حالی منتشر شده است که گروهی از سران طالبان برای مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی و نمایندگانی از دولت افغانستان در تهران به سر می‌برند.

احمدی‌نژاد در این پیام ویدیویی گفت اینکه طالبان با پول و اسلحه کشورهای دیگر به مردم افغانستان حمله می‌کند و نام خود را هم «حکومت اسلامی» گذاشته است نادرست و خیانت به اسلام است.

او با انتقاد از دخالت کشورهای منطقه در امور افغانستان گفت که این کشورها اگر دلسوز مردم این کشور بودند به جای فروش سلاح و تامین مالی گروه‌های مسلح در کشاورزی، صنایع و کارخانه‌های افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کردند: «‌همه مدعی‌اند که دلسوز مردم افغانستان هستند. اگر دلسوز هستید چرا سلاح می‌دهید؟ چرا از درگیری‌ها پشتیبانی می‌کنید؟ همین منابع را به افغانستان ببرید و صرف عمران و آبادانی کنید، کارخانه بسازید، صنایع آنجا را برپا کنید، کشاورزی‌اش را احیا کنید، اجازه بدهید مردم خودشان تصمیم بگیرند. بزرگترین ظلمی که دارد به مردم افغانستان می شود این است که دارد حقوق ملت نادیده گرفته می‌شود. همه دارند دخالت می‌کنند، همه دارند حرف می‌زنند، همه می‌خواهند برای مردم افغانستان تعیین تکلیف کنند و آن کسی که غایب است، ملت افغانستان است.»

او با انتقاد از سیاست جمهوری اسلامی در حمایت از طالبان و تجهیز این گروه تروریستی گفت که دخالت‌هایی که در امور افغانستان انجام می‌شود برخلاف نگاه و نظر مردم ایران است و این سیاست‌ها حیثیت مردم ایران را می‌برد: «ملت ایران از وضعی که در افغانستان می‌گذرد، ناراحت است و غمخوار ملت افغانستان است. اظهارنظرها و دخالت‌هایی می‌کنند که ربطی به ملت ایران ندارد. ملت ایران راضی نیست و اینجا بگویم که هیچ احدی حق ندارد، حیثیت ملت ایران را ببرد و در این رقابت‌های قدرت که پشت سر آن، شیاطین و سلطه‌گران جهانی قرار دارند، هزینه کند. ملت به کسی اجازه نداده این کار را بکند. آبروی ملت ایران، بسیار بسیار ارزشمند است. ملت ایران، ملت صلح‌طلب است، دوست سایر ملت‌هاست، حقوق اساسی ملت‌ها را به رسمیت می‌شناسد و راضی نیست هیچکس و هیچ دولت و قدرتی، در امورد دیگران، بخصوص ملت افغانستان دخالت کند.»