اشرف غنی: طالبان و پاکستان مسئول خونریزی‌ها در افغانستان‌اند

با آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، جنگ طالبان و حکومت این کشور شدت گرفته است

با اوج گرفتن اتهام‌‌زنی‌ مقام‌های افغان علیه پاکستان، پاکستان هشدار داده است که دولت افغانستان نباید با اتهام‌های بی‌بنیان روابط دو کشور را خراب کند-ارگ

روز چهارشنبه۱۶ تیر، محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در نشست کابینه در مورد وضعیت جنگی در این کشور صحبت کرد. او بار دیگر طالبان و پاکستان را مسئول ویرانی‌ها و خونریزی‌ها در افغانستان دانست و گفت: «من پیش از رفتن خارجی‌ها از افغانستان اعلام کردم که طالبان و پاکستان باید موضع خود در برابر ما را روشن کنند و دیدیم که آنان گزینه جنگ را پذیرفتند و حالا ما باید در برابر آنان ایستادگی کنیم.»

اشرف غنی افزود: «حالا همه مردم افغانستان بدانند و شک نکنند که مسئولیت همه خونریزی‌ها و ویرانی‌ها در افغانستان به گردن طالبان و پاکستان است؛ چون من اعلام کردم که پاکستان و طالبان تصمیمشان را بگیرند اما آنان تصمیم به جنگ گرفتند.»

آقای غنی، ایستادگی در برابر طالبان و حامیان آنان را حکم قرآن خواند و افزود: «اگر طالبان فکر می‌کنند می‌توانند ما را به تسلیم وادارند، بدانند که ۱۰۰ سال دیگر هم به این آرمان دست نخواهند یافت و در تمام کشتار و ویرانی‌ها که به وجود بیاید مسئول‌اند و ما مجبوریم که از خاک خود دفاع کنیم.»

او اظهار داشت: «از سوی ما هیچ اراده‌ای برای تسلیم‌  وجود ندارد. ما با عزت زندگی می‌کنیم و اکنون روز غیرت و عزم و اراده است.»

این گفته‌ها آقای غنی علیه پاکستان و طالبان در حالی بار دیگر تکرار می‌شود که پیش از تصمیم خارجی‌ها برای رفتن از افغانستان، طالبان میز مذاکره را ترک و برای آغاز روند صلح شرایط تازه‌ای پیشنهاد کردند و در کنار آن، جنگ را شدت دادند. به همین دلیل است که آقای غنی معتقد است طالبان اراده‌‌ای برای صلح ندارند که میز مذاکره را ترک کردند و در پی بهانه‌جویی‌اند. او در همین جلسه بار دیگر اعلام کرد که پاکستان حامی اصلی طالبان است و نمی‌خواهد که این گروه سر میز مذاکره حاضر شود.

آقای غنی پیش‌تر به پاکستان هشدار داده بود که باید سیاستش در قبال دولت افغانستان را روشن کند؛ اینکه دوست است یا دشمن؟ اما او حالا می‌گوید که پاکستان با انتخاب گزینه جنگ و حمایت از طالبان دشمنی خود را اعلام کرده است و باید بداند که مسئول تمام خونریز‌ی‌ها و ویرانی‌ها در افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 تنها رئیس‌جمهور غنی نیست که پاکستان را به ادامه دادن جنگ، ویرانی و حمایت از طالبان در افغانستان متهم می‌کند بلکه دولتمردان افغان، مردم و به ویژه مسئولان نهادهای امنیتی و دفاعی این کشور نیز بارها اعلام کرده‌اند که پاکستان حامی طالبان بوده و هست و تا زمانی که این کشور از حمایت این گروه دست برندارد، جنگ، کشتار و ویرانی در افغانستان ادامه خواهد داشت.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، نیز در نشست‌های مختلف بارها پاکستان را به حمایت از طالبان و ویرانی افغانستان متهم کرده و حتی هشدار داده است که روزی آتش جنگ در این کشور، دامن پاکستان را نیز خواهند گرفت.

شماری از مقام‌های پیشین دولت افغانستان و آگاهان سیاسی این کشور تاکید دارند که طالبان دست‌ساخته پاکستان است و تا زمانی که این کشور حمایت خود را از آنان قطع نکند، جنگ دوام دارد و افغان‌ها قربانی خواهند داد. آنان تاکید دارند که طالبان جز پاکستان جای امن دیگری ندارند و رهبران آنان و خانواده‌هایشان در پاکستان و زیر چتر حمایت دولت این کشور زندگی آرام و بی‌واهمه‌ای دارند و تا زمانی که پاکستان صلح را به افغانستان را نیاورد، هیچ کشور دیگری به این کار قادر نیست.

با وجود همه ‌این‌ها، پاکستان از ابتدای ایجاد امارت اسلامی تاکنون، تمام این اتهام‌ها را که پاکستان حامی اصلی طالبان است و این گروه را حمایت مالی و تجهیز و تشویق می‌کند تا آتش جنگ در افغانستان را شعله‌ور نگه دارد، رد و اعلام کرده است که مانند سایر کشورها با رهبران طالبان برای پایان دادن به جنگ و تامین صلح در افغانستان و نه موضوعی دیگر دیدار کرده‌اند.

با شدت گرفتن اتهام‌زنی مقام‌های افغان علیه پاکستان، این کشور هشدار داده است که دولت افغانستان نباید با این اتهام‌های بی‌بنیان روابط دو کشور را خراب کند و ارتباطات دوستانه‌ موجود را از بین ببرد؛ با این حال مقام‌های افغان همچنان معتقدند که پاکستان با حمایت از طالبان و ادامه دادن جنگ در افغانستان، تصمیم خود را گرفته است و اکنون آن‌ها ناچارند  از خاک و وطن خود دفاع کنند و اجازه ندهند طالبان با حمایت پاکستان به قدرت برسد و به اهداف شوم خود در افغانستان دست یابد.      

بیشتر از جهان