آغاز فعالیت نیروگاه هسته‌ای بوشهر پس از دو هفته خاموشی

مقام‌های روسیه به‌تازگی درمورد بدهی ایران به آن کشور در رابطه با هزینه‌های نیروگاه بوشهر هشدار داده‌اند

سوخت نیروگاه اتمی بوشهر اورانیومی است که در کشور روسیه تولید می‌شود و ایران بابت آن به روسیه بدهکار است- ATTA KENARE / AFP

نیروگاه اتمی بوشهر پس از دو هفته خاموشی به مدار تولید برق در ایران بازگشت.

محمود جعفری، معاون سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی، بامداد دوشنبه، ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، از «رفع نقص فنی» نیروگاه هسته‌ای بوشهر و اتصال دوباره آن به شبکه سراسری تولید برق ایران در روز یکشنبه خبر داد.

به گفته جعفری، «ایراد فنی برطرف شده و پس از انجام تست‌های لازم از روز شنبه این واحد به شبکه سراسری متصل و با حصول اطمینان از عملکرد ایمن آن از روز یکشنبه تولید برق در آن آغاز شده است.»

سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه، ۳۰ خردادماه، با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرده بود: «به‌دنبال بروز نقص فنی در نیروگاه بوشهر و پس از اطلاع قبلی یک‌روزه به وزارت نیرو، این نیروگاه به‌طور موقت خاموش و از شبکه سراسری برق خارج شد.»

نه در این در این بیانیه و نه پس از آن، درمورد «نقص فنی» منجر به خاموشی تنها نیروگاه هسته‌ای ایران، هیچ توضیحی داده نشده است، اما پیش‌تر، همین مقام سازمان انرژی اتمی ایران، در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ گفته بود که به‌دلیل مشکل در تأمین و انتقال ارز برای تهیه ملزومات نیروگاه اتمی بوشهر، ممکن است در سال جاری، تولید برق این نیروگاه متوقف شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوخت نیروگاه اتمی بوشهر اورانیومی است که در کشور روسیه تولید و زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران فرستاده می‌شود. براساس گزارش اختصاصی ایندیپندنت فارسی، مقام‌های روسیه به‌تازگی درمورد بدهی ایران به آن کشور در رابطه با هزینه‌های نیروگاه بوشهر هشدار داده‌اند.

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز ششم تیرماه، با اشاره به بدهی ۵۰۰ میلیون یورویی ایران به روسیه در رابطه با نیروگاه بوشهر، از تلاش برای تسریع پرداخت این بدهی برای تامین سوخت جدید نیروگاه خبر داد. به  گفته او، سوخت فعلی نیروگاه بوشهر تا حدود دو یا سه ماه آینده به پایان می‌رسد و باید سوخت جدید برای این نیروگاه تامین و بارگذاری شود. 

ظرفیت تولید برق نیروگاه بوشهر یک‌هزار مگاوات است، یعنی رقمی کمتر از دو درصد توان تولید نیروگاه‌های برق ایران که در مجموع حدود ۵۵هزار مگاوات است. 

بازگشت این نیروگاه به مدار تولید در روز یکشنبه، با خاموشی‌های گسترده و مکرر در تهران و شهرهای دیگر ایران همزمان بود. خبرگزاری تسنیم، روز دوشنبه در گزارشی اختصاصی درمورد علت قطع گسترده برق روز گذشته، به مشکل نیروگاه اتمی بوشهر اشاره کرده و نوشته است: «با وجود به مدار بهره‌برداری بازگشتن نیروگاه اتمی بوشهر، این واحد نیروگاهی به دلایلی که مسائل فنی عنوان شده، در روز گذشته با تمام ظرفیت در مدار نبود و ساعاتی پیش در ظهر امروز (دوشنبه)، نیروگاه اتمی بوشهر به ظرفیت یک‌هزار مگاواتی خود در تولید برق رسید.»