سفر جوانان اماراتی، بحرینی و مراکشی به اسرائیل

دوازده شهروند اسرائيل و این سه کشور عربی با هم از نقاط مختلف اسرائیل دیدار کردند 

در گزارش‌‌هایی که از این سفر منتشر شده است، می‌خوانیم که موفقیت‌های اسرائیل در زمینه فن‌آوری‌های کامپیوتری شاید بیش از هر موضوع دیگری مورد توجه واقع شده است- JACK GUEZ / AFP

چند روز پیش، دوازده شهروند جوان اسرائیل، امارات متحده عربی، بحرین، و مراکش، یک هفته را در اسرائیل در کنار هم گذراندند؛ هفته‌ای شلوغ که در آن از اماکن مختلف فرهنگی و تاریخی اسرائیل دیدار کردند. چنین چیزی تا همین یک سال پیش ناممکن می‌بود، اما اکنون بخشی رو به‌ گسترش از واقعیت منطقه است که در پی وصول «توافق ابراهیم» در سال گذشته ممکن شد که به عادی‌سازی روابط اسرائیل خود با چهار کشور عربی (سه کشور فوق‌الذکر به اضافه سودان) انجامید. 

در پی آن توافق، گزارش‌های متعددی در مورد سفر هزاران گردشگر اسرائیلی به امارات منتشر شده است. حالا اما تلاش‌هایی فرای گردشگریِ صرف نیز در جریان است. 

به گزارش روزنامه «تایمز آو اسرائیل»، این سفر یک هفته‌ای تحت لوای پروژه‌ای با نام «یافتن ابراهیم:‌ سفر رهبران فردا به اسرائیل» انجام شد. این پروژه از سوی «اسرائیل ایز» برگزار می شود که سازمانی غیرانتفاعی در تل‌آویو است که در سال ۲۰۱۷ بنیان نهاده شده است و هدفش ایجاد ارتباط بین جوانان اسرائیل و سایر جوانان منطقه، به امید تشویق صلح و دوستی و همزیستی در خاورمیانه است. «اسرائیل ایز» در تدارک این سفر با چند نهاد همکاری کرده است: وزارت امور راهبردی و دیپلماسی عمومی اسرائیل، شرکت «همگام — باهم‌دیگر برای اسرائيل» که هدفش بهبود تصویر اسرائیل در جهان است، و هفته‌نامه «جوییش نیوزِ» که از سوی جامعه یهودیان بریتانیا منتشر می‌شود. 

آیال بیرام، بنیان‌گذار و مدیرکل «اسرائیل ایز»، گفت هدف از این سفر پشتیبانی از توافق ابراهیم با ایجاد روابط بیشتر بین جوانان اسرائيل و چهار کشور عربی است. 

توافق ابراهیم زمانی به دست آمد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بود و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا. اکنون هم در اورشلیم دولت عوض شده است و هم در واشنگتن، اما دولت‌های جدید هر دو متعهد به ادامه روند آن توافق هستند. 

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائيل، هفته گذشته سفارت اسرائيل در امارات را رونمایی کرد و آن رویداد را «لحظه‌ای تاریخی» خواند. 

آقای بیرام با اشاره به حضرت ابراهیم، پیامبری که نیای مشترک یهودیان و عرب‌ها دانسته می‌شود، گفت: «اگر بخواهیم آینده‌ای مشترک آغاز کنیم و آن‌را بسازیم، باید متوجه این باشیم که گذشته‌ای مشترک هم داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این چهره اسرائيلی که سابقه حضور در واحدهای کماندوی ارتش آن کشور را دارد، گفت هدف اصلی این سفر دوازده نفره تاکید بر نقش رهبری جوانان است. او امیدوار است که این جوانان در کشورهای خود گروه‌های مشابهی برای طرفداری از عادی‌سازی روابط، بنیان‌گذاری کنند. «امارات ایز»، گروه جدیدی با همین هدف است که اخیرا بنیان نهاد شده است. او گفت، تلاش برای ایجاد گروه‌هایی مشابه در بحرین و مراکش نیز در جریان است. 

در گزارش‌‌هایی که از این سفر منتشر شده است، می‌خوانیم که موفقیت‌های اسرائیل در زمینه فن‌آوری‌های کامپیوتری شاید بیش از هر موضوع دیگری مورد توجه واقع شده است. گروه جوانان از آزمایشگاه‌های پزشکی دانشگاه بار ایلان و «مرکز پرز برای صلح و ابتکار»‌ دیدار کردند تا از گذشته و آینده اسرائيل در این زمینه بیشتر بیاموزند.

آنان همچنین از شرکت فن‌آوری «ماتریکس» دیدار کردند که معروف به آن است که موفق شده است زنان یهودی مذهبی و فوق‌ارتدوکس را وارد نیروی کار کند.

سعود صغر، جوانی اماراتی از اهالی دوبی و از شرکت‌کنندگان در آن سفر، در گفت‌وگو با رسانه‌ها از این گفته است که پیش از آن سفر اطلاعات چندانی راجع به اسرائیل نداشته است و حالا می‌خواهد درس‌های عرصه فن‌آوری آن کشور را به امارات بازگرداند. 

آقای صغر در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت که رابطه بین امارات و اسرائیل نباید در سطح «حرف و جلسه» باقی بماند و باید «کار واقعی باشد که هم در امارات و هم در اسرائیل به کار آید.»

از دیگر اماکنی که جوانان در آن سفر از آن دیدار کردند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: «صحرای نقب» در جنوب اسرائيل برای تور فرهنگی، تاریخی و غذایی، «یک یشیوا» (مدرسه مذهبی یهودیان)، «بیت سیستم عالی» (مکانی برای هنرمندانی که برای تغییر سیاسی و اجتماعی تلاش می‌کنند)، «مرکز شالوا» (نهاد یاری‌رسانی به افراد دارای نارسایی‌های جسمانی)، مرکزی فرهنگی برای شهروندان اتیوپیایی‌تبار اسرائیل، «یاد واشم» (مرکز یادبود هولوکاست)،‌ و البته اماکن مقدسِ شهر بیت‌المقدس (اورشلیم).

مستندسازی به نام مالکلوم گرین نیز در این سفر آن گروه را همراهی می‌کرد و می‌خواهد فیلم کوتاهی به نام «یافتن ابراهیم» بر اساس آن بسازد.