وضعیت سیاه باد و باران در هنگ‌کنگ: تعطیلی مدارس و توقف واکسیناسیون

باران‌های سیل‌آسا و سنگین بخش‌هایی از هنگ‌کنگ را در نوردید و باعث رانش زمین در نواحی بسیاری شد

پس از هشدار روز دوشنبه (۷ تیر) سازمان هواشناسی هنگ‌کنگ در مورد وقوع نخستین وضعیت سیاه «باد و باران» امسال، یک نفر در تصادف جاده‌ای جان باخت، پروازها به تاخیر افتاد، و مدرسه‌ها، دادگاه‌ها و برنامه تزریق واکسن، مدت کوتاهی تعطیل شد.

بر اثر بارندگی سیل‌آسا، تصادف جاده‌ای مرگ‌باری در شهرک شئونگ شوی در ناحیه شمال هنگ‌کنگ رخ داد که منجر به مرگ یک راننده اتوبوس شد. به گفته پلیس، در پی لغزنده شدن جاده‌ها بر اثر بارندگی آن راننده نتوانست اتوبوس را درست هدایت کند و با درختی برخورد کرد. اتوبوس در جریان آن حادثه مسافری نداشت.

باران‌های سیل‌آسا و سنگین بخش‌هایی از هنگ‌کنگ را در نوردید و باعث رانش زمین در نواحی بسیاری شد که به توقف فعالیت‌ها و راه‌بندان انجامید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بورس هنگ‌کنگ هم از لغو معاملات در بامداد روز دوشنبه (۷ تیر) تا لغو وضعیت سیاه هشدار آب‌وهوایی« باد و باران » خبر داد.

سازمان  بورس و تهاتر هنگ‌کنگ (اچ.کی.ای.ایکس) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام بازارهای خدمات جانبی و محصولات اصلی این سازمان (از جمله معاملات بورس) پس از کاهش وضعیت هشدار، در بعدازظهر از سر گرفته خواهد شد.

اچ.کی.ای.ایکس اعلام کرد: «معاملات نیم‌ساعت اول دست‌کم دو ساعت بعد از لغو وضعیت هشدار سیاه باد و باران آغاز خواهد شد.»

«وضعیت سیاه» باد و باران، شدیدترین سطح هشدار باد و باران در هنگ‌کنگ و بالاتر از وضعیت‌های قرمز و زرد است.

پس از آن که بیش از ۷۰ میلی‌متر بارش در جاهای بسیاری به ثبت رسید و بارش در چند بخش هنگ‌کنگ از ۱۵۰ میلی‌متر فراتر رفت، رصدخانه هنگ‌کنگ این هشدار را صادر کرد.

تصاویر حاکی از سرازیر شدن آب‌های بسیار گل‌آلود از دامنه تپه‌ای به جاده لانتائوی جنوبی در ساحل چنگ‌شای علیا و زیر سیلاب رفتن جاده‌ها در پی وقوع زمین‌رانش است. ساعت‌ها است که رفت و آمد هم تا پایان یافتن سیلاب متوقف شده است. خانه‌ها و ادارات  بسیاری نیز بر اثر بارندگی شدید دچار آب‌گرفتگی شده‌اند.

وضعیت سیاه بارندگی

امروز صبح در جزیره لانتائوی جنوبی هنگ‌کنگ اندکی بارندگی داشتیم

وضعیت سیاه باد و باران که نزدیک به کم‌تر از سه ساعت پا بر جا بود، ساعت ۱۱:۰۵ صبح به وضعیت ملایم‌تر قرمز کاهش یافت و سپس به پایین‌ترین وضعیت هشدار یا وضعیت زرد کاهش یافت. به گزارش تلویزیون دولتی هنگ‌کنگ، وضعیت زرد نیز در ساعت  ۱۲ و نیم ظهر برطرف شد.

اچ.کی.ای.ایکس اعلام کرده بود که اگر وضعیت سیاه باد و باران تا ساعت ۱۲ ظهر برقرار باشد، در این روز تمامی قرارها و جلسه‌های تجاری لغو خواهد شد.

اما در پی اعلام وضعیت جدید آب و هوا، امور تجاری از ساعت ۱ و نیم بعدازظهر به وقت محلی از سر گرفته خواهد شد.

در بخش‌هایی از جزیره لانتائو،‌ جزیره لاما، و بخش غربی هنگ‌کنگ بیش از ۲۰۰ میلی‌متر، و در جاهای دیگر نیز دست کم ۷۰ میلی‌متر بارندگی رخ داده است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، در لانتائو، بزرگترین جزیره هنگ‌کنگ، ساعت ۸ صبح روز دوشنبه (۷ تیر) وقوع زمین‌رانشی باعث انسداد جاده شد. چهار زمین‌رانش دیگر نیز در جزیره چنگ‌شای رخ داده است.

شرایط بد آب و هوایی همچنین باعث تاخیر در پروازها شده است و پرواز کری لم چنگ یوت-نگور، رهبر هنگ‌کنگ، و هیئت همراهش به پکن برای شرکت در جشن صدمین سال تأسیس حزب کمونیست، با یک ساعت تاخیر انجام شد.

مدرسه‌ها هم در این روز تعطیل بودند، اما مقامات هنگ‌کنگ از مدیران مدرسه خواستند که درهای این اماکن را باز نگه‌دارند تا اگر استثنائاً شاگردی به مدرسه رفت، پشت در نماند.

مراکز تزریق واکسن نیز باز بود، اما تزریق واکسن کووید-۱۹ در دوره هشدار باد و باران به حالت تعلیق درآمد.

© The Independent

بیشتر از جهان