بدترین سیل نیم قرن اخیر استرالیا؛ آب خانه زوج جوان را برد

تندآب‌ها چنان خرابی گسترده‌ای به بار آورد که در بخش‌هایی از سیدنی به مردم گفته شد خانه‌های خود را ترک کنند

در بدترین سیل ۵۰ سال گذشته در کرانه شرقی استرالیا، زوج جوانی وقتی در روز عروسی‌شان از خواب بیدار شدند که متوجه شدند خانه‌شان را سیل برده است. 

بنابر گزارش‌ها سارا سورز و جاشوا ادج قصد داشتند روز شنبه بیرون از کلبه سه خوابه اجاره‌ای‌شان در ماندروک نیو ساوت ولز مراسم ازدواج‌شان را برگزار کنند. اما رودخانه منینگ طغیان کرده بود و این ساختمان را در برابر چشمان حیرت‌زده همسایگانش با خود برد. 

طبق ویدیوی منتشره در رسانه‌های اجتماعی، رودخانه این کلبه را تمام و کمال با خود می‌برد. خوشبختانه موقعی که حادثه رخ داد این زوج درون کلبه نبودند و پیش اقوام‌شان رفته بودند. 

طبق گزارش ای‌بی‌سی نیوز این زوج کلبه را از مالکان آن، پیتر بووی و تراسیا میلتون اجاره کرده بودند که بابت از بین رفتن ملک‌شان «حیرت‌زده» شده‌اند. 

آقای بووی در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی گفت این زوج جوان قصد داشتند مراسم ازدواج را جلوی خانه و در کنار رودخانه برگزار کنند ولی وقتی وضعیت آب‌وهوایی خراب شد ناچار شدند آن را عقب بیندازند. 

در گزارش ای‌بی‌سی نیوز همچنین آمده است که ساکنان این منطقه گرد هم آمدند تا به آقای بووی و خانم میلتون در پیدا کردن ۱۸۰ رأس گاوشان کمک کنند که بر اثر بارندگی شدید پراکنده شده بودند. 

بارندگی‌های شدید آخر هفته باعث بروز بدترین سیل نیم قرن گذشته در برخی مناطق کرانه شرقی استرالیا شده است و هزاران نفر را وادار به ترک خانه‌های خود کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گلادیس برجیکلیان نخست وزیر نیوساوت ولز می‌گوید بارندگی‌های شدید در این ایالت به ویژه در نواحی کم‌ارتفاع شمال غربی سیدنی شدیدتر از پیش‌بینی‌های اولیه بود. این ایالت با هشت میلیون نفر جمعیت پرجمعیت‌ترین ایالت استرالیا است. 

او در گزارشی تلویزیونی گفت: «دیروز امیدوار بودیم که بارندگی‌ها در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه باشد اما اکنون به نظر می‌رسد در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.» تندآب‌ها چنان خرابی گسترده‌ای به بار آورد که در بخش‌هایی از شمال غرب سیدنی در میانه‌های شب به مردم گفته بودند خانه‌های خود را ترک کنند. 

خانم برجیکلیان گفت از حدود چهارهزار نفر خواسته‌اند خانه‌های خود را ترک کنند. دیرگاه روز یکشنبه از هزار نفر دیگر هم خواسته شد که خانه‌های خود را تخلیه کنند. 

طبق فیلم‌هایی که در شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، تندآب خانه‌ها را با خود می‌برد، جاده‌ها می‌پوشاند، درخت‌ها را می‌اندازد و زیرساخت‌های جاده‌ای را از بین می‌برد. 

طبق برآورد سازمان‌های خدمات اضطراری در کل «صدها» خانه آسیب دیده است. چندین جاده بزرگ در این ایالت بسته شده است و بسیاری از مدرسه‌ها نیز روز دوشنبه را تعطیل اعلام کرده‌اند. 

اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا نیز در فیس‌بوک از کمک‌های مالی فدرال به نواحی آسیب‌دیده خبر داد. 

این سیل در تعارض آشکار با آتش‌سوزی‌های ویرانگری است که در اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ استرالیا را دربرگرفت و نزدیک به هفت درصد نیوساوت ولز را سوزاند. 

در حدود ۱۳ ناحیه نیوساوت ولز و از جمله منطقه هانتر که منطقه مهم تولید شراب در استرالیا است، به مردم خطر وقوع سیل و تخلیه خانه‌هایشان را هشدار داده بودند. 

آب از چند سد و از جمله سد اصلی تامین آب سیدنی به نام واراگامبا سر ریز کرد و باعث شد آب رودخانه‌ها بالا بیاید. به گفته کارشناسان هواشناسی، بارندگی‌های شدید چندین روز ادامه خواهد داشت. 

از آغاز بارندگی‌ها در روز پنجشنبه کارکنان سازمان‌های امداد اضطراری به حدود شش هزار درخواست کمک پاسخ داده‌اند که حدود ۷۰۰ مورد آن درخواست مستقیم سیل‌زدگان بود. 

گزارش‌های تکمیلی در رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان