سناتور آمریکایی: اعتماد ترامپ به طالبان بار دیگر تروریسم را در افغانستان زنده می‌کند

امکان امضای توافق نامه با طالبان در چند روز آینده

Alex Edelman / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

لیندسی گراهام، سناتور و عضو ارشد حزب جمهوری‌خواه ایالات متحد، پیش از دیدار دونالد ترامپ با مقامات بلندپایۀ آمریکا برای صحبت دربارۀ توافق­نامۀ صلح، در حساب توییترش نوشت که اعتماد دونالد ترامپ به گروه طالبان و امضای توافق­نامۀ صلح با این گروه اشتباه بزرگی است و بار دیگر تروریسم را در افغانستان زنده می‌کند.

آقای گراهام هشدار داد که توافق بد آمریکا با گروه طالبان باعث گسترش و تقویت تروریسم در جهان می­شود. او گفت که ترامپ نباید اشتباهات بارک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، را تکرار کند، بلکه باید از آن اشتباهات درس بگیرد. به نظر او، اعتماد به اینکه طالبان جلو فعالیت‌های القاعده و دیگر گروه‌های هراس‌افکن را در افغانستان بگیرد، اشتباهی بزرگ­تر از امضای توافق­نامۀ هسته­ای اوباما با ایران خواهد بود.

لیندسی گراهام گفت: ”هدف از حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان، جلوگیری از حملۀ دوبارۀ تروریست­ها به ایالات متحد آمریکاست. هرگونه توافق­نامۀ صلح با گروه طالبان که مبارزۀ نظامیان آمریکایی در افغانستان را نادیده بگیرد توافق­نامۀ صلح نیست، بلکه راه را برای تروریسم جهانی هموار می‌کند تا به آمریکا و منافعش در سراسر جهان حمله شود“.

او از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، خواسته است که به درخواست مشاوران امنیتی‌اش توجه کرده، توافق­نامه را امضا نکند؛ مبادا تروریسم دوباره در افغانستان جان گیرد.

در این میان، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه آمریکا برای صلح در افغانستان، پس از دور هشتم مذاکرات صلح با نمایندگان طالبان به ایالات متحد آمریکا رفته است تا نتایج این دور از گفت‌وگوها و محتوای نهایی توافق­نامه را به اطلاع دونالد ترامپ و دیگر مقامات این کشور برساند.

بنا به نوشتۀ خبرنامۀ کاخ سفید، دونالد ترامپ در این زمینه با مایک پنس، معاون ریاست جمهوری؛ مایک پمئیو، وزیر خارجه؛ مارک ایسپر، وزیر دفاع؛ جان بولتون، مشاور امنیت ملی؛ چینا هاسپل، رئیس سیا؛ جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش؛ و زلمی خلیل‌زاد دیدار و گفت‌وگو کرده است. به نوشتۀ این خبرنامه، آمریکا به ادامه کمک‌های خود به افغانستان متعهد مانده، تلاش می‌کند موافقت­نامۀ جامعی را با طالبان امضا کند که دیگر ایالات متحد آمریکا و متحدانش از خاک افغانستان تهدید نشوند.

با این همه، حکومت وحدت ملی افغانستان اعلام کرده است که ایالات متحد آمریکا، دو توافق­نامۀ جداگانه را امضا خواهد کرد: یکی با طالبان و دیگری با حکومت افغانستان. مجیب رحمن رحیمی، سخنگوی ریاست اجرائیه، می­گوید حکومت وحدت ملی از محتوای توافق­نامۀ میان آمریکا و طالبان باخبر است و محور هر دو توافق‌نامه را چهار موضوع اساسی بر مبنای هشت دور گفت‌­وگوهای نمایندگان آمریکا با طالبان در قطر تشکیل می­دهد که عبارت­اند از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، چگونگی مبارزه با تروریسم، اعلام آتش‌بس، و آغاز گفت‌وگوهای بین­الافغانی.

اگر دونالد ترامپ و مقامات آمریکایی متن نهایی توافق­نامۀ صلح را تأیید کنند، نمایندگان آمریکا و طالبان در چند روز آینده آن را امضا خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

بیشتر از