جمهوری اسلامی ایران با دروغ‌های شاخ‌دار چهره طالبان را بازسازی می‌کند

روزنامه کیهان نوشته است طالبان فعلی با طالبان سابق فرق زیادی دارند

ملا عبدالغنی برادر، فرد شماره دو گروه طالبان مهمان جواد ظریف در مقر وزارت خارجه ایران در تهران بود - تسنیم

روزنامه کیهان که به بخش حاکمیتی رژیم جمهوری اسلامی ایران نزدیک است، دیروز، شنبه، در ستون یادداشت روز خود با عنوان «در افغانستان چه می‌گذرد؟» نوشته است که گروه طالبان دیگر آن طالبان دهه ۹۰ میلادی نیست.

ستون‌نویس یادداشت روز کیهان نوشته است: «آنچه در رسانه‌های افغانستان و سایر کشورهای جهان درباره تحولات جاری در این کشور منتشر شده است، نشان می‌دهد که در این پیشروی‌ها از جنایت‌های هولناک شبیه جنایات داعش در عراق خبری نیست. طالبان حتی اعلام کرده است که با شیعیان این کشور هم کاری ندارد؛ لااقل تا لحظه تنظیم این گزارش، خبری درباره جنایت این گروه علیه شیعیان افغان مخابره نشده است. طبق این گزارش‌ها، از قتل‌عام غیرنظامیان بی‌گناه و تخریب خانه‌ها هم خبری نیست و آنچه هست صرفا درگیری با نیروهای مسلح دولتی است.»

روزنامه کیهان همچنین نوشته است که طالبان امروز دیگر مانند طالبان سابق نیستند که سر می‌بریدند، قتل‌عام می‌کردند و ویرانگر بودند. در این یادداشت، این مسئله نیز مطرح شده است که در اصل گروه طالبان با آمریکا کاملا هماهنگ‌اند و خروج آمریکا از افغانستان به سقوط نظام این کشور منجر خواهد شد و آمریکا در واقع به این ترتیب می‌خواهد از مردم افغانستان انتقام بگیرد. در این یادداشت، نقش ترکیه در افغانستان و تلاش آن برای تقویت روند صلح مکارانه و با اهداف شوم تصویر شده و آمده است که ترکیه در کشورهای دیگری چون سوریه، عراق، لبنان و لیبی هم چنین ماجراجویی‌های داشته که بحران‌هایی هم ایجاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویکرد روزنامه کیهان در مورد طالبان، اقتباس نعل به نعل روایت جمهوری اسلامی ایران در قبال طالبان است. در چند ماه گذشته، جمهوری اسلامی ایران در مورد طالبان از ادبیاتی به شدت نرم و جانبدارانه استفاده کرده و کوشیده است این گروه را یک جریان خودجوش مردمی در داخل افغانستان نشان دهد؛ در حالی که بر هیچ کس پوشیده نیست که گروه طالبان به صورت کاملا آشکار و واضح، نیروی نیابتی پاکستان برای تامین استراتژی این کشور در قبال افغانستان‌اند.

اینکه کیهان سطح انسانیت را تا این حد پایین بیاورد که قتل‌ها و کشتارهای چند سال گذشته طالبان علیه اهل تشیع افغانستان را هم کاملا لاپوشانی کند، شاید برای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هم قابل قبول نبوده است. در همین چند هفته گذشته رسانه‌های داخل ایران بارها در مورد نسل کشی هزاره‌ها که اکثرا شیعه‌اند و نیز تضاد ایدئولوژیک طالبان علیه اهل تشیع، گزارش‌هایی منتشر کردند. روزنامه کیهان شاید فراموش کرده است که گروه طالبان همین چند هفته قبل به یک مدرسه شیعیان در غرب کابل حمله کرد و بیش از ۸۰ دانش‌آموز را به قتل رساند. کیهان می‌داند ولی با فرافکنی خاص نمی‌خواهد بپذیرد که گروه طالبان با تصرف چند شهرستان در استان دایکندی که یک منطقه کاملا شیعه نشین است، جنایت‌های زیادی کرده است؛ تا حدی که مردم مجبور شدند خانه‌هایشان را ترک کنند و به مناطق دیگری که زیر سلطه این گروه نیست، بگریزند. 

در چند سال گذشته، رابطه جمهوری اسلامی ایران با گروه طالبان به شدت نیک و نزدیک بوده است. بخشی از اعضای خانواده فرماندهان طالبان در ایران سکونت دارند و مورد حمایت سپاه پاسداران ایران‌اند. جمهوری اسلامی ایران برای گروه طالبان کمک‌های مادی و تسلیحاتی فراوانی ارسال می‌کند و بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در سال ۲۰۲۱ جمهوری اسلامی ایران و پاکستان مشترکا در حدود ۷۰۰ میلیون دلار به گروه طالبان کمک کرده‌اند.

حوادث چند هفته گذشته و شدت گرفتن حملات طالبان به شهرها و شهرستان‌های افغانستان باعث شد تا تعدادی از این شهرستان‌ها به دست این گروه بیفتد اما به یک باره بسیج عمومی مردم گوشه و کنار افغانستان در مقابله طالبان شکل گرفت و گروه‌های مقاومت در برابر طالبان ایجاد شد. بسیج مردمی باعث شد تا بخش‌های زیادی از مناطقی که طالبان تصرف کرده بودند، از کنترل آن‌ها خارج شود.

نفرت مردم از گروه طالبان، حامیان این گروه از جمله جمهوری اسلامی ایران را نگران کرده است؛ به همین دلیل دستگاه تبلیغاتی این دولت که روزنامه کیهان هم جزو آن است، در پی قباحت‌زدایی و تطهیر این گروهند. جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا نگذارد هسته‌های مردمی در مقابل طالبان شکل بگیرد زیرا در این صورت طالبان از بین می‌روند و مهم‌ترین ابزار فشار جمهوری اسلامی ایران علیه افغانستان از دستش خارج خواهد شد. 

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه