ادامه و گسترش اعتصاب سراسری کارگران پیمانی صنعت نفت

فریدون حسن‌وند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، وعده پیگیری مشکلات این کارگران را داده است

اعتراض و اعتصاب کارگران پیمانی صنعت نفت ایران در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها که از روزهای گذشته آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و در میان کارگران شهرهای مختلف ایران گسترش یافته است.

این اعتراض‌ها با اعتصاب کارگران پیمانی شرکت فراب در نیروگاه بیدخون عسلویه در ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰ و ترک محل کارشان در اعتراض به پایین بودن دستمزدها و شرایط کاری آغاز شد. یک روز بعد، «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی صنعت نفت» با انتشار بیانیه‌ای، اعتصاب در نیروگاه بیدخون عسلویه را بخشی از «اعتصاب سراسری» کارگران پیمانی نفت در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها عنوان کرد که تا زمان رسیدن کارگران به مطالبات خود ادامه خواهد داشت.

افزایش سطح دستمزدها، پرداخت حقوق معوقه، امنیت شغلی و دائمی شدن قراردادهای کاری، تغییر نوبت مرخصی‌ها و ایمن شدن محیط کار ازجمله مطالبات اصلی کارگران در این اعتصاب‌هاست که با عنوان «کمپین ۱۴۰۰» در جریان است. 

براساس تصاویر و ویدیوهایی که پنجشنبه، سوم تیرماه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، کارگران شرکت دی‌پلیمر شاغل در صنایع پتروشیمی‌ عسلویه، کارگران پیمانکاری فولاد بوتیا در کرمان، کارگران پیمانکاری شرکت سازه فرافن قشم، کارگران بخش برق و ابزار دقیق بهین پالایش قشم، کارگران نیروگاه مپنا ۳ قشم و کارگران شرکت سازه جهان پارس در نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه، هم به اعتصاب سراسری پیوسته‌اند.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، فریدون حسن‌وند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، روز پنجشنبه با اشاره به «اعتراض‌های کارکنان صنعت نفت»، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، وعده پیگیری خواسته‌ها و رسیدگی به مشکلات آن‌ها در این کمیسیون را داد و گفت که به این منظور قرار است جلسه ویژه کمیسیون انرژی در روز یکشنبه، ۶ تیرماه، با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، و مسئولان دستگاه‌های مختلف اعم از دیوان محاسبات برگزار شود. 

به گفته حسن‌وند، «با توجه به اهمیت موضوع»، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، نیز این مسئله را در نشست «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» مطرح کرده است تا برای مشکل کارکنان صنعت نفت راهکاری پیدا شود.  

در روزهای گذشته نیز کارگران پروژه‌های پارس جنوبی، کارگران شرکت نفت جنوب در بندر ماهشهر، کارگران شاغل در فازهای مختلف عسلویه، کارگران پیمانی پالایشگاه آبادان، کارگران پروژه‌ای پتروشیمی دماوند، کارگران کیهان پارس در اصفهان، کارگران پروژه بیدبلند خلیج‌فارس در بهبهان و کارگران پروژه بیدبلند ۲ ماهشهر و بسیاری دیگر از پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌های سراسر کشور، ازجمله کارگرانی بوده‌اند که به این کمپین پیوسته‌اند. 

براساس بیانیه «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی صنعت نفت»، کارکنان رسمی صنعت نفت نیز اعلام کرده‌اند که از روز نهم تیرماه اعتراض و اعتصاب خود را آغاز می‌کنند و کارگران پیمانی نیز درصورت محقق نشدن مطالبات خود تا آن زمان، همچنان به اعتصاب ادامه خواهند داد.