اعتصاب کارگران حوزه نفت و انرژی در ایران

کم بودن حقوق، شرایط ناعادلانه کاری، شرایط بیمه و شیوه تنظیم قراردادها، از جمله موارد اعتراضی کارگران صنایع نفتی و گازی‌ کشور است

موج جدید اعتصابات در صنایع نفت و گاز که از روز ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰ شروع شده است، به سرعت درحال گسترش است.

صبح امروز سه شنبه اول تیرماه برخی کارگران «اورهال» پالایشگاه نفت تهران در اعلام همبستگی با سایر اعتصاب کنندگان دست از کار کشیدند.

کم بودن حقوق، شرایط ناعادلانه کاری، شرایط بیمه و شیوه تنظیم قراردادها، از جمله موارد اعتراضی کارگران صنایع نفتی و گازی‌ کشور است.

این اعتصابات از سوی کارگران تحت عنوان «کمپین۱۴۰۰» شناخته می‌شود. تا امروز کارکنان حدود بیست شرکت و پروژه نفتی از جمله پروژه‌های پارس جنوبی، سینا پالایش قشم، پتروشیمی استیم، فاز ۱۳ کنگان، فاز ۱۴ ساتراپ، پتروشیمی صدف، پتروشیمی دنا و کارگران اورهال پالایشگاه تهران به این اعتصابات پیوسته‌اند. اعتصاب کنندگان می‌گویند تا زمان محقق شدن خواسته‌هایشان به اعتصاب ادامه خواهند داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بزرگترین اعتصاب در پارس جنوبی رخ داده است. موج اعتصاب و اعتراض در این منطقه از مدت‌ها پیش آغاز شده است. پارس جنوبی یکی از بزرگترین میدان‌های گازی جهان و از اصلی‌ترین منابع انرژی کشور ایران است. بیشتر پیمانکاران شاغل در فازهای فعال پارس جنوبی طرف قرارداد قرارگاه خاتم سپاه هستند.

کارگران شاغل در بخش های مختلف پارس جنوبی علاوه بر مشکلات حقوق و دستمزد و شرایط کار ناعادلانه با معضل آلودگی محیط زیستی هم روبه‌رو هستند. در یک مطالعه‌ که وزارت بهداشت در منطقه‌ی نخل تقی و عسلویه و مناطق روستایی و شهری انجام داده غلظت فلزات سنگین را در برگ درختان و درختان مشاهده کردند. میزان غلظت این فلزات به شدت بالا بوده است. هر کدام از این فلزات مثل سرب، کادمیم، قلع و آرسنیک دارای اثرات سمی بر روی سلامت انسان هستند و مقدار این فلزات سمی در هوا به قدری زیاد است که علاوه بر رسوب در خاک و ریشه درخت، در برگ درختان نیز رسوب کرده است.

بیشتر از اقتصاد