فوتبالیست زن ژاپنی مرد تراجنسیتی از آب درآمد

جو بایدن گفت به شجاعت ورزشکارانی که هویت جنسیتی‌شان را آشکار کردند افتخار می‌کند

یوکویامای ۲۷ ساله در لیگ فوتبال ملی زنان برای واشنگتن اسپریت بازی می‌کند‌ـ OTTO GREULE JR /GETTY IMAGES VIA AFP

کومی یوکویاما، فوتبالیست ژاپنی که در تیم واشنگتن اسپریت آمریکا بازی می‌کند، مردی تراجنسیتی از آب درآمد، که به گفته برخی، این آشکارسازی جرقه آغاز بحثی به‌موقع درباره این موضوع در ژاپن خواهد بود، کشوری که این هویت جنسیتی در آن هنوز رسمیت قانونی ندارد.

یوکویاما ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) در گفت‌و‌گویی ویدیویی در کانال یوتیوب هم‌تیمی سابقش یوکی ناگاساتو گفت: «الان گرایش جنسی‌ام را آشکار می‌کنم. در آینده، قصد دارم فوتبال را کنار بگذارم و با هویت مردانه زندگی کنم.»

خانم ناگاساتو در توییتی گفت: «به کومی یوکویاما واقعا افتخار می‌کنم.»

یوکویامای ۲۷ ساله، که در لیگ فوتبال ملی زنان برای واشنگتن اسپریت بازی می‌کند، گفت وقتی در آمریکا زندگی می‌کند با هویت جنسیتی‌اش راحت‌تر است، هم‌تیمی‌ها و دوستانش در مورد جنسیت و تنوع جنسی دید بازتری دارند و پذیراترند.

اعلام این خبر با استقبال باشگاه یوکویاما، دوستان، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، و روزنامه‌نگاران مواجه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واشنگتن اسپریت روز شنبه ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) در توییتی نوشت: «حمایتت می‌کنیم و به تو افتخار می‌کنیم کومی. ممنون که به دنیا نشان دادی اشکالی ندارد آدم خودش را همان‌طور که هست بپذیرد!»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز سه‌شنبه ۲۲ ژوئن (۱ تیر) در توییتی نوشت: «خطاب به کارل نسیب و کومی یوکویاما‌ــ دو ورزشکار برجسته و الهام‌بخش که این هفته هویت جنسیتی‌شان را آشکار کردند: به شجاعتتان واقعا افتخار می‌کنم. به‌خاطر شما، امروز کودکان بی‌شماری در سراسر جهان خودشان را با نگاه تازه‌ای می‌بینند.» 

نسیب اولین بازیکن لیگ ملی فوتبال آمریکایی است که همجنسگرایی‌اش را آشکار کرد. 

واشنگتن اسپریت از بایدن به‌خاطر این‌که «همسایه‌ای عالی و حامی» است تشکر کرد و گفت این بازیکن در اشاره به خودش هنوز از ضمیر مونث یا مذکر استفاده نمی‌کند.

از دیشب: مهاجم Washspirit@ کومی یوکویاما آشکار کرده است که تراجنسیتی است و قصد دارد پس از بازنشستگی از فوتبال، هویت جنسیتی‌اش را کامل تغییر بدهد. بنا بر اعلام باشگاه، کومی در حال حاضر برای اشاره به خودش از ضمیر مونث یا مدکر استفاده نمی‌کند.

امیدواریم ژاپن از این خبر بزرگ استقبال کند و زمینه‌ساز گفت‌و‌گو شود.

ــ دن اورلویتز (aishiterutokyo@) ۱۹ ژوئن، ۲۰۲۱

دن اورلویتز، روزنامه‌نگار ساکن توکیو، در توییتی نوشت: «کومی یوکویاما آشکار کرده است که تراجنسیتی است و قصد دارد پس از بازنشستگی از فوتبال، هویت جنسیتی‌اش را کامل تغییر بدهد. بنا بر اعلام باشگاه، کومی در حال حاضر برای اشاره به خودش از ضمیر مونث یا مدکر استفاده نمی‌کند. امیدواریم ژاپن از این خبر بزرگ استقبال کند و زمینه‌ساز گفت‌و‌گو شود.»

یوکویاما، که در جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۱۹ در فرانسه برای تیم ژاپن بازی می‌کرد، گفت مشتاق نبود هویت جنسیتی‌اش را آشکار کند اما این تصمیم را وقتی گرفت که به آینده فکر کرد و اینکه زندگی مخفیانه سخت‌تر خواهد بود.

او ضمن تشکر از حمایت و شجاعت هم‌تیمی‌ها، دوستان و دوست‌دخترش، گفت: «اگر در ژاپن بودم هویت جنسیتی‌ام را آشکار نمی‌کردم.»

هرچند در سال‌های اخیر حمایت و آگاهی در مورد مسئله جنسیت و تنوع جنسی در این کشور شرق آسیا افزایش یافته است، بسیاری از افراد جامعه ال‌جی‌بی‌تی (دگرباشان) هنوز از بسیاری از حمایت‌های قانونی برخوردار نیستند و اغلب قربانی تبعیض‌اند.

متشکر آقای رئیس‌جمهور که همسایه‌ای عالی و حامی هستید!

ــ واشنگتن اسپریت (WashSpirit@) ۲۳ ژوئن ۲۰۲۱


بنا بر اعلام دیده‌بان حقوق بشر، روند تغییر قانونی هویت جنسیتی در ژاپن «واپسگرا و آسیب‌زننده و برمبنای دیدگاهی منسوخ و تحقیرکننده است که هویت تراجنسیتی عارضه‌ای مرتبط با سلامت روان است، و افراد تراجنسیتی که رسمیت قانونی می‌خواهند باید روند پزشکی طولانی، هزینه‌بر، تهاجمی و بازگشت‌ناپذیری را طی کنند.» 

گزارش بیشتر از سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از فوتبال