حسن روحانی: برای مشارکت کم مردم علت‌ نتراشیم

روحانی: «اینکه ما غصه می‌خوریم چرا ۴۸ درصد شد و چرا ۵۰ درصد نشد، این یعنی مردم مهم هستند»

روحانی می‌گوید: بی‌خودی و من درآوردی برای مشارکت کم مردم در انتخابات علت نتراشیم- عکس از سایت ریاست جمهوری 

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به مشارکت کم مردم در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: «اینکه در دوره‌ای حضور مردم کمرنگ شد، باید این مسئله حل شود. دفعات بعد باید جبران شود. بی‌خودی و من درآوردی برای مشارکت کم مردم در انتخابات علت نتراشیم.»

او روز چهارشنبه در هیئت دولت افزود:« اینکه در یک جایی و صندوقی یک ساعت معطلی ایجاد شده، نباید به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش بزنیم؛ عقل کجا رفته است؟»

حتی طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت کشور، انتخابات ۱۴۰۰ شاهد کمترین میزان حضور مردم در پای صندوق‌های رای بوده است. در این دوره، گروه‌های وسیعی از شهروندان و فعالان مدنی و سیاسی خواستار تحریم انتخابات شده بودند.

با این همه، طیفی از منتقدان حسن روحانی، می‌کوشند عملکرد او در دوران ریاست جمهوری و نیز نحوه برگزاری انتخابات را دلیل اصلی کاهش مشارکت مردم در انتخابات عنوان ‌کنند.

حسن روحانی در رد این انتقادها گفت: «باید در جمهوریت فضا را باز کنیم و مردم را در آغوش بگیریم. طرد مردم هنر نیست. اینکه بگویید یک جناحی نباشند، چه هنر و خدمتی است؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت:«اینکه ما غصه می‌خوریم چرا ۴۸ درصد شد و چرا ۵۰ درصد نشد، این یعنی مردم مهم هستند.»

ناظران مستقل با استناد به مشاهدات شاهدان عینی و فیلم‌ها و عکس‌های شهروندان از حوزه‌های رای‌گیری و نیز وجود تناقض‌های عمده در آمار اعلام شده، در درستی آمار رسمی وزارت کشور تردید کرده‌اند و می‌گویند که میزان واقعی مشارکت مردم، به مراتب کمتر از رقمی است که حاکمیت اعلام کرده است.

حسن روحانی، همچنین در مورد روابطش با ابراهیم رئیسی که به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب معرفی شده، گفت:« بهمحض اینکه صبح شنبه وزیر کشور به من اطلاع داد که تکلیف انتخابات تقریباً روشن شده است. ۹۰ درصد آرا شمرده شده و نتیجه روشن بود. وزیر کشور به من گفت که جناب آقای رئیسی رئیس‌جمهوری شده است. همان وقت تصمیم گرفتم و به آقای رییسی زنگ زدم و به او تبریک گفتم. همان وقت با او قرار گذاشتم که ساعت ۱۱ خدمت او بروم و طبق رسم متعارف سیاسی به دیدن نامزدی که بالاترین رای را آورده بود، رفتم و حضوراً هم به او تبریک گفتم.»

او گفت: «البته در آن جلسه درباره مسائل سیاست خارجی، مسائل بین‌المللی، مسائل داخلی و مسائل اقتصادی در حدی که فرصت آن جلسه بود، بحث کردیم و آن جلسه را ما ادامه می‌دهیم. امروز ما جلسه دوم با رئیس‌جمهوری منتخب را داریم و بحث‌ها را ادامه می‌دهیم و باز هم جلسات مختلف خواهیم داشت.»