رونمایی از واکسن کرونای ساخت سپاه در روزهای آتی

سپاه سال گذشته نیز اعلام کرده بود وسیله‌ای ابداع کرده که می‌تواند ویروس کرونا را از راه دور تشخیص دهد

مراسم رونمایی از دستگاه هوشمند تشخیص ویروس کرونا با نام «مستعان» در فروردین ماه سال گذشته- عکس‌ از خبرگزاری مهر

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه از رونمایی از واکسن کووید-۱۹ ساخت دانشگاه علوم پزشکی سپاه پاسداران در روزهای آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمد باقری ضمن تشریح عملکرد نیروهای مسلح در زمینه مقابله با همه‌گیری کرونا، گفت کارهای علمی و پژوهشی زیادی در نیروهای مسلح انجام شده است.

وی افزود، در این زمینه یکی از واکسن‌های متعلق به وزارت دفاع در مرحله دوم تست بالینی است و واکسن دانشگاه علوم پزشکی سپاه نیز طی روزهای آتی رونمایی می‌شود.

سپاه پاسداران فروردین سال گذشته نیز اعلام کرده بود وسیله‌ای تحت عنوان «مستعان ۱۱۰» ابداع کرده که می‌تواند ویروس کرونا یا کووید-۱۹ را از راه دور تشخیص دهد.

وزارت بهداشت ایران گفت عملکرد مستعان را تایید نکرده و مراجع علمی هم آن را تایید نکردند، اما سخنگوی سپاه گفته بود برای «تولید انبوه» آن برنامه‌ریزی خواهد شد.

با گذشت بیش از یک سال، نه تنها این وسیله به تولید انبوه نرسیده است، بلکه از اطلاعات بیشتر و تکمیلی که قرار بود از سوی سپاه پاسداران ارائه شود نیز خبری نیست.

انجمن فیزیک ایران اختراع سپاه پاسداران را «در حد داستان‌های علمی و تخیلی» توصیف کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال دستور رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر ممنوعیت ورود واکسن‌های کرونای ساخت آمریکا و بریتانیا، مسئولان به واردات از چین و روسیه و ساخت آن در کشور رو آوردند.

میزان واردات واکسن تاکنون ناچیز بوده و حتی برای آنهایی که دوز اول را زده‌اند به اندازه کافی نیست که دوز دوم را دریافت کنند.

همزمان در روز سه‌شنبه، رئیس انستیتو پاستور ایران پیش‌بینی کرد مجوز اضطراری برای واکسن «پاستوکووک» این هفته از سوی سازمان غذا و دارو صادر شود.

به گزارش ایرنا، کارآزمایی بالینی مرحله سوم محصول مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران ۶ اردیبهشت امسال با حضور وزیر بهداشت در اصفهان آغاز شد.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت در روز سه‌شنبه، تاکنون ۴ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۷۵۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹۷۲ هزار و ۸۷۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند.

به گفته مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه، مجموع واکسن‌های تزریق شده در ایران ۸۳ میلیونی، به ۵ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۶۲۴ دوز رسیده است.

آخرین آمار جان باختگان کووید-۱۹ در ایران، ۸۳ هزار و ۲۱۷ نفر گزارش شده است.