طعنه انجمن فیزیک ایران به سپاه درباره دستگاه «ویروس‌یاب»

انجمن فیزیک می‌گوید مخترعان این دستگاه مرزهای دانش بشری را جابه‌جا کردند

پس از آن که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران از یک دستگاه «ویروس‌یاب» رونمایی کرد، دستگاهی ساخته دانشمندان و مخترعان بسیجی که به بنا به ادعای فرماندهان سپاه در مدت «پنج ثانیه» نقاط آلوده به ویروس را کشف می‌کند و آنتن دستگاه به سمت آن نقطه نشانه می‌رود، واکنش‌ها و بحث‌هایی نیز در آن زمینه به‌راه افتاد. 

مراسم رونمایی از این دستگاه ویروس‌یاب به صورت زنده از تلویزیون ایران پخش ‌شد.  

در آن برنامه، حسین سلامی آن دستگاه ویروس‌یاب را یک «پدیده علمی شگفت‌انگیز» توصیف کرد و مدعی شد که آن دستگاه در بیمارستان‌های مختلف آزمایش شده و بیش از ۸۰ درصد دقت دارد و  مبنای خوبی برای تشخیص هر نوع ویروس است.

پس از رونمایی از آن دستگاه که به «مستعان» نام‌گذاری شده است، واکنش‌های زیادی به این اختراع و ادعاهای فرماندهان سپاه درباره میزان کارایی آن در فضای مجازی در گرفت. 

در تازه‌ترین موضع‌گیری در برابر این «اختراع» سپاه پاسداران، انجمن فیزیک ایران در بیانیه‌ای نسبت به آن و ادعاهای عجیب مطرح شده درباره این ویروس‌یاب، واکنش نشان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در بیانیه انجمن فیزیک ایران، با اشاره به انتشار خبر اختراع این وسیله در رسانه‌های رسمی کشور، آمده است: «در بیان این خبر با عبارت‌هایی با ظاهر علمی، مانند امواج الکترومغناطیس، دوقطبی‌های مغناطیسی و الکتریکی و دیگر عبارت‌هایی از حوزه فیزیک اشاره شده است. با وجود این‌ که روش‌های تشخیص و شناسایی با استفاده از مشخصه‌های فیزیکی مواد در علم فیزیک بسیار پر کاربردند، ولی دانش بشری در حال حاضر توان شناسایی و آشکارسازی ذراتی با ابعاد حدود ۱۰۰ نانومتر را از راه دور ندارد و چنین ادعایی باورناپذیر و در حد داستان‌های علمی و تخیلی است.»

فرمانده سپاه در توضیح شکل کار آن دستگاه گفته بود که «این دستگاه با استفاده از ویروس دوقطبی و ایجاد میدان مغناطیسی تا شعاع ۱۰۰ متری، سطوح و افراد آلوده را تشخیص می‌دهد».

در بیانیه انجمن فیزیک ایران آمده است که «این ادعا آنقدر از علم دور است که انجمن فیزیک ایران آن را در مجموعه ادعاهای شبه‌علم دسته‌بندی می‌کند».

بنا به متن بیانیه یکی از مهم‌ترین مراجع علمی کشور، «اگر با احتمال نزدیک به‌صفر این وسیله کار کند، از آنجا که با دانش روز بشر همخوانی ندارد، مخترعان نه تنها برای آشکار‌سازی یک ویروس، که برای جابه‌جا کردن مرزهای دانش بشری باید مورد تشویق مجامع علمی در جهان قرار گیرند».

انجمن فیزیک ایران در پایان بیانیه خود آورده است: «این انجمن در راستای رسالت علمی خود و در صورتی ‌که مخترعان وسیله مذکور هنوز بر ادعای خود مصر هستند، اعلام آمادگی می‌کند که در صورت دریافت مستندات مرتبط با شیوه کار و آشکار‌یابی وسیله ادعایی، آن را در اختیار متخصصان و دانشمندان این حوزه برای داوری علمی قرار دهد.»

پس از سیل انتقادات فراوان به این اختراع عجیب و غریب نیروهای سپاه پاسداران، امروز رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران، با اشاره به این انتقادات، مدعی شد: «غالب واکنش‌های اخیر در قبال این دستاوردها که بیشتر توسط رسانه‌ها و شبکه‌های وابسته به بیگانه طراحی و ضریب داده شده است، ناشی از احساس ضعف، حقارت و استیصال آنان از اقتدار و اراده ایرانی برای حل مشکلات و مسائل مبتلا به از جمله آنچه در این روزها علاوه بر ملت ایران، سایر ملل و جوامع را به خود درگیر و مشغول ساخته است، بوده و این تهاجمات به زودی رنگ خواهد باخت.»

بیشتر از