عبدالله مقری، آوازخوان پرآوازه افغانستان درگذشت

این هنرمند خوش‌صدای افغان را بیشتر مردم با ترانه‌های میهنی و اجتماعی او می‌شناسند

عبدالله مقری آوازخوان، شاعر، و ترانه‌خوان پرآوازه و نامدار افغانستان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در یکی از بیمارستان‌های کابل درگذشت.     

این ترانه‌سرا و آوازخوان نامدار افغان از چندی به این‌سو به ویروس کرونا مبتلا شده بود و برای درمان در یکی از بیمارستان‌های کابل بستری بود که سرانجام صبح روز یکشنبه، ۳۰ خرداد ۱۴۰۰، جان سپرد.

چندی پیش نیز خبر مرگ آقای مقری در رسانه‌های اجتماعی و حتی شماری از رسانه‌ها چاپی در افغانستان منتشر شده بود، اما سپس حبیب مقری، پسر عبدالله مقری، آن خبر را تکذیب کرد و با نشر تصویری تازه از او، وضعیت سلامتی‌ او را رو به بهبود خواند.

امروز بار دیگر خبر مرگ این آوازخوان افغان به نشر رسید و پسرش نیز با نشر پیامی در حساب توییتر خود، مرگ پدرش را تایید کرد و نوشت که او در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته است.

عبدالله مقری جایگاه ویژه‌ای در میان آوازخوانان افغانستان داشت و نامش بیشتر به ترانه‌های میهنی و محلی کشور گره خورده است.

گفتنی است که بیش‌ترین ترانه‌های عبدالله مقری به زبان پشتو است و صد‌ها نوار صوتی و ویدویوهای صوتی- تصویری از او به ثبت رسیده است که در ۲۴ ساعت دست‌کم یک‌بار به خواست علاقمندانش در رسانه‌های داخلی افغانستان پخش می‌شود.

گفته می‌شود که او از استان غزنی، روستای مقر بود و به همین دلیل تخلص‌خود را مقری برگزیده گذاشته بود و به همین نام در افغانستان و بیرون از آن در میان علاقه‌مندانش شهرت داشت و یاد می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حبیب خان، پسر عبدالله مقری، در صفحه توییترش نوشته است:«عبدالله مقری، آوازخوان برجسته افغان بود که به علت کوید-۱۹ درگذشت. او بهترین ترانه‌های میهن دوستانه را برای افغانستان خواند. همه ما او را برای همیشه به یاد خواهیم داشت.»

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز با صدور بیانیه‌ای مرگ عبدالله مقری را یک ضایعه بزرگ در پیکر موسیقی کشور خواند و نوشت:«عبدالله مقری در سال‌های شصت به موسیقی رو آورد و با استعداد ویژه، علاقه، پشتکار و تلاش خستگی‌‌ناپذیری که داشت، به زودی به شهرت و محبوبیت رسید.»

در ادامه آن بیانیه آمده است:«مقری در ترانه‌هایش بیشتر دردهای کشور جنگ‌زده و مصائب مردم را بیان می‌کرد و در هر یک از ترانه‌ها و سرود‌های حماسی و وطنی او عشق و محبتش با مردم و کشورش طنین‌انداز بود.»

درگذشت عبدالله مقری بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های افغانستان و شبکه‌های اجتماعی در آن کشور داشته است و بسیاری درگذشت او را ضایعه هنری بزرگی در عرصه موسیقی افغانستان می‌دانند.

شماری از آوازخوانان افغان در داخل و بیرون از افغانستان نیز با نوشتن تسلیت‌ و پیام یادبود در رخنامه‌های خود  در فیسبوک و شبکه‌ها و رسانه‌های دیگر،  مرگ‌ او را یک ضایعه بزرگ خوانده‌اند و تاکید دارند که هنرمندان دیگر افغان نیز در عرصه آوازخوانی، باید مانند عبدالله مقری در راه خدمت به  مردم و میهنشان کوشا باشند.   

بیشتر از زندگی