ترامپ به والدین آمریکایی: مراقب «شست‌وشوی مغزی» کودکان در مدارس باشید

«بایدن به کودکان می‌آموزد که آمریکا فطرتا شیطانی است و قلب مردم ما پر از کینه‌ است»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا - Melissa Sue Gerrits/Getty Images/AFP

در یادداشتی طولانی که یک روز پیش از مناسبت لغو برده‌داری منتشر شده است، دونالد ترامپ علیه آموزش نژادپرستی در مدارس ایالات متحده خروشید. پس از آنکه جو بایدن با امضا قانونی برای بزرگداشت لغو برده‌داری این مناسبت را تعطیل فدرال اعلام کرد، سلف او رئیس‌جمهور کنونی را برای ترویج «ایده‌های افراطی» و «پیام‌های تفرقه‌افکن» که موجب «شست‌وشوی مغزی» کودکان آمریکایی می‌شود، مورد شماتت قرار داد.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در تلاش برای بهره‌برداری سیاسی از مخالفت با «نظریه انتقادی نژاد» که پس از آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن بر گفتمان راست‌گرا مسلط شده است، دولت را به «شست‌وشوی مغزی دانش‌آموزان آمریکایی با برخی از مسموم‌ترین و ضدآمریکایی‌ترین نظریه‌های تصورشدنی» متهم کرد.

دونالد ترامپ در ری‌یل کلی‌یر پالیتیکس می‌نویسد: «[جو بایدن] به جای اینکه به جوانان کمک کند تا بیاموزند که آمریکا بزرگ‌ترین، بردبارترین و سخاوتمندترین ملت در تاریخ است، به آن‌ها یاد می‌دهد که آمریکا به شکلی نظام‌مند شیطانی است و قلب مردم ما مملو از نفرت و کینه‌توزی است.»

وی نظریه انتقادی نژاد، نظریه‌ای دانشگاهی که می‌کوشد نقش نژادپرستی نظام‌مند را به طور انتقادی بررسی کند، «برنامه‌ای برای خودکشی ملی» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهور آمریکا [بایدن] در اظهارات روز پنجشنبه (۱۷ ژوئن) خود، که انعکاسی از سخنرانی به مناسبت صدمین سالگرد کشتار نژادی در تولسا در اوکلاهما بود، در حرکتی که نخستین حرکت یک رئیس‌جمهور برای چنین موضوعی بود، گفت: «ملت‌های بزرگ دردناک‌ترین لحظات خود را نادیده نمی‌گیرند. آن‌ها را در آغوش می‌کشند.»

کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور، گفت: «ما باید از تاریخ خود درس بگیریم و فرزندانمان را نسبت به تاریخ خود آگاه کنیم، زیرا این بخشی از تاریخ ما به عنوان یک کشور است. این بخشی از تاریخ آمریکا است.»

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت: «آموزش حتی یک کودک با این پیام‌های تفرقه‌انگیز، سوءاستفاده روانی است.»

وی [دونالد ترامپ] جو بایدن را به باد حمله گرفت که چرا دستور او به ممنوعیت آموزش نژادپرستی نظام‌مند را در ادارات فدرال به اسم آموزش تنوع در محیط کار لغو کرده است. رئیس جمهور [بایدن] همچنین «کمیسیون ۱۷۷۶» آقای ترامپ را که سعی در مقابله با پروژه ۱۶۱۹ داشت، لغو کرد. پروژه ۱۶۱۹ تلاش نیویورک تایمز برای شناسایی میراث برده‌داری در ایالات متحده و جای دادن آمریکایی‌های سیاه‌پوست در روایت ملی است.

فعالان محافظه‌کار در پی خیزش‌های ضد‌نژادپرستی در سراسر ایالات متحده حمله‌ای را نسبت به هیئت‌مدیره‌های آن مدارس محلی آغاز کرده‌اند که در آن معلمان متعهد شده‌اند نژادپرستی نظام‌مند را از موسسات خود برچینند.

این کارزار هماهنگ به دست رسانه‌ها و قانون‌گذاران راستگرا تقویت شده و ده‌ها گروه محلی و ملی تازه‌تاسیس‌، اتاق‌های فکر محافظه‌کار و موسسات حقوقی با پیوستن به آن از «نظریه انتقادی نژاد» ابزاری سیاسی ساخته‌اند.

بر اساس تجزیه و تحلیل ان‌بی‌سی نیوز، تقریبا هیچ یک از مدارسی که هدف این حملات بوده‌اند، «نظریه انتقادی نژاد» را آموزش نمی‌دهند، اگرچه این اصطلاح به عبارتی جذاب تبدیل شده است که به آموزش تنوع‌پذیری، ابتکارات عدالت‌خواهی و آموزش نژاد یا نژادپرستی و حقوق اقلیت‌های جنسی اشاره دارد.

© The Independent