هشدار به رهبران جمهوری اسلامی: حق دسترسی آزاد شهروندان به اینترنت را رعایت کنید

گروه‌های مدافع حقوق بشر از رهبران جمهوری اسلامی خواسته‌اند حق شهروندان برای دسترسی آزاد به اینترنت در جریان انتخابات را رعایت کنند

در این نامه بر ضرورت دسترسی آزادانه و بدون فیلترینگ شهروندان ایرانی به شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان نیز تاکید شده است- STR / AFP

۴۵ سازمان و گروه مدافع حقوق بشر در نامه سرگشاده‌ای به رهبران و مقامات جمهوری اسلامی خواستار رعایت حق شهروندان برای دسترسی آزاد به اینترنت در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شدند.

این نامه خطاب به علی خامنه‌ای و حسن روحانی، رهبر و رئیس جمهوری اسلامی نوشته شده و رونوشت آن برای برخی مقامات دیگر، از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شورای عالی امنیت ملی، کارگروه تعیین محتوای مجرمانه، سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات ارسال شده است.

در نامه سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر و آزادی اینترنتی گفته شده در ایران که فضاهای عمومی به شدت از سوی حاکمیت کنترل می‌شود و امکان برگزاری تجمع اعتراضی با مخالفت حکومت مواجه می‌شود، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نقشی مهم در بیان آزادانه نظرات و نیز اعتراضات، به‌ویژه در زمان انتخابات دارد.

در این نامه به تهدیداتی که علیه روزنامه‌نگاران در هفته‌های اخیر صورت گرفته اشاره و گفته شده که مقامات امنیتی با برخی روزنامه نگاران تماس گرفته و به آنها هشدار داده‌اند که از نقد ابراهیم رئیسی خودداری کنند. در این نامه بر ضرورت دسترسی آزادانه و بدون فیلترینگ شهروندان ایرانی به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان نیز تاکید شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نامه به سابقه قطع اینترنت در ایران و مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها مانند توییتر، فیسبوک و تلگرام از جمله در جریان اعتراضات آبان ۹۸، و نیز ناآرامی‌های اخیر در استان سیستان بلوچستان پرداخته شده و به فیلترینگ کلاب هاوس و پیام‌رسان سیگنال اشاره شده است.

در این نامه از جمهوری اسلامی خواسته شده است که از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و وب‌سایت‌های مختلف خودداری کند و مانع استفاده شهروندان از وی‌پی‌ان‌ها و فیلترشکن‌ها برای دور زدن فیلترینگ نشود.

امضا کنندگان نامه همچنین از رهبران جمهوری اسلامی خواسته‌اند که دسترسی امن شهروندان به اینترنت را ممکن سازند و به شرکت‌های اینترنتی دستور دهند که در صورت بروز هرگونه اختلال احتمالی در جریان برگزاری انتخابات و اعلام نتایج، به صورت عمومی درباره اختلال و ریشه آن اطلاع‌رسانی کنند.

علاوه بر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی، شماری از نهادهای ایرانی مدافع حقوق بشر نیز این نامه سرگشاده را امضا کرده‌اند؛ از جمله: بنیاد عبدالرحمن برومند، بنیاد سیامک پورزند، آرتیکل ۱۹، مرکز حقوق بشر در ایران، دیده‌بان حقوق بشر، فعالان حقوق بشر در ایران و اتحاد برای ایران.