قارچ سبز هم به فاجعه شیوع کرونا در هند افزوده شد

بیمار پس از بهبودی از کرونا، دچار خونریزی بینی، تب شدید و کاهش وزن شد

تا اوایل ماه جاری (ژوئن) دست‌کم ۲۸ هزار مورد قارچ سیاه در هند گزارش شده است- Indranil MUKHERJEE / AFP

نخستین مورد شناخته شده از عفونت «قارچ سبز» در هند یک مرد ۳۴ ساله از ایندوره در ایالت مادیا پرادش است. وی برای مداوا با هواپیما به بیمارستانی در بمبئی منتقل شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این مرد که از کرونا جان سالم به در برده است، روز دوشنبه در بیمارستان هندوجا در بمبئی در ایالت ماهاراشترا بستری شد. آزمایش‌های این مرد نشان داد که وی مبتلا به قارچ سبز است که به آن آسپرژیلوس (افشانکچه) نیز می‌گویند.

مقام‌های بهداشتی منطقه این را «به احتمال زیاد اولین مورد این بیماری در هند» خوانده‌اند.

دکتر راوی دوسی، رئیس گروه بیماری‌های قفسه سینه در انستیتوی علوم پزشکی سری اوروبیندو در ایندوره، به رسانه‌ها گفت: «مردی که مظنون به ابتلا به عفونت قارچ سیاه (موکورمیکوز) بود، تحت آزمایش قرار گرفت. پس از آن مشخص شد که او در سینوس‌ها‌، ریه‌ها و خون خود به عفونت قارچ سبز (آسپرژیلوس) مبتلا است.»

وی افزود که این بیمار پس از بهبودی از کرونا، «دچار خونریزی بینی و تب شدید شد. او همچنین به دلیل کاهش وزن بسیار ضعیف شده بود.»

خبرگزاری پی‌تی‌آی (پرس تراست آو ایندیا) گزارش داد که ریه‌های این مرد ۹۰ درصد آلوده شده است.

خبرگزاری ای‌آن‌آی از آپوروا تیواری، مدیر واحد آمار در اداره بهداشت ایندوره، نقل می‌کند که «در حین انجام معاینات، قارچ سبز در ریه‌های او تشخیص داده شد که متفاوت از موكورمیكوز یا قارچ سیاه است. این احتمالا اولین مورد قارچ سبز در کشور است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آسپرژیلوس عفونتی قارچی است که آسپرژیلوس آن را ایجاد می‌کند. این نوعی قارچ است که هم در خانه و هم در خارج یافت می‌شود. گزارش‌های محلی به نقل از متخصصان می‌گویند که برای اغلب مردم استنشاق هاگ‌های آسپرژیلوس مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگرچه ۱۸۰ گونه آسپرژیلوس وجود دارد، اما فقط حدود ۴۰ گونه آن به ایجاد عفونت در انسان شناخته شده است. شایع‌ترین علت آسپرژیلوس در انسان‌ها قارچ آسپرژیلوس فومیگاتوس است.

قارچ سبز عفونت جدیدی است که به موارد شناخته شده قبلی قارچ سیاه، سفید و زرد می‌پیوندد. رانديپ گولريا، مدير انستيتو علوم پزشكی آل ایندیا در دهلی نو، ماه گذشته (مه) به رسانه‌ها گفته بود كه برای جلوگيری از هرگونه سردرگمی بهتر است از نام پزشکی اين عفونت‌ها استفاده شود، تا رنگ قارچ.

وی گفت: «نام‌گذاری قارچ بر اساس رنگ آن، بسته به منطقه عفونت، باعث ایجاد سردرگمی می‌شود.»

همچنین، دکتر دوسی گفت که تاکنون قارچ سبز به «عفونتی خفیف» بین سایر عفونت‌ها شناخته شده است. اما در بیمار فعلی، این قارچ عملکرد تهاجمی داشته است. او یک ماه و نیم و درگیر نبرد با کرونا بوده است.

براساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، واکنش‌های آلرژیک‌، عفونت‌های ریوی و عفونت در اندام‌های دیگر از انواع مشکلات سلامتی ناشی از آسپرژیلوس است. با این حال‌، آسپرژیلوس مسری نیست و بین انسان یا بین انسان و حیوان از طریق ریه منتشر نمی‌شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌‌ها می‌گوید: «افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا به بیماری‌های ریوی مبتلا هستند، بیشتر در معرض خطرات آسپرژیلوس قرار دارند. مشکلات سلامت ناشی از آسپرژیلوس شامل واکنش‌های آلرژیک‌، عفونت‌های ریوی و عفونت در اندام‌های دیگر است.»

در همین حال، بنا به آمار وزارت بهداشت ایالتی، در ماهاراشترا، تعداد موارد ابتلا به قارچ سیاه یا موكورمیكوز به ۷۳۹۵ مورد رسیده است. چند ایالت هند از جمله مادیا پرادش راجستان، بیهار، گجرات، پنجاب، هاریانا، کارناتاکا، ادیشا، تلانگانا و تامیل نادو، بر اساس قانون بیماری‌های همه‌گیر این کشور، موکورمیکوز را بیماری «اعلام هشدار» طبقه‌بندی کرده‌اند.

تا اوایل ماه جاری (ژوئن) دست‌کم ۲۸ هزار مورد قارچ سیاه در این کشور گزارش شده است.

در ۱۵ ژوئن، دولت هندوستان که در کنترل حزب بهاراتیا جاناتای است، اعلام كرد كه دولت در حال تسهیل «تهیه بی‌دردسر» دارو آمفوتریسین (Amphotericin) برای مبارزه با قارچ سیاه است.

© The Independent

بیشتر از جهان