متلک‌ پوتین به آمریکا در توجیه وضعیت حقوق بشر روسیه

«به خیابان‌های آمریکا نگاه کنید، مردم کشته می‌شوند. شاید یک گلوله ناغافل به گردنت بخورد»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه-Maksim BLINOV / SPUTNIK / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، چهارشنبه ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) پس از اولین دیدار حضوری با همتای آمریکایی‌اش، جو بایدن، در ژنو، در نشست مطبوعاتی، از پاسخ به سوال‌ها در مورد حقوق بشر در روسیه طفره رفت و در عوض، با اشاره به حوادث تیراندازی‌های کور و جمعی، به آمریکا کنایه زد.

دیدار بایدن و پوتین بیش از سه ساعت ادامه داشت و پس از آن، رهبران دو کشور با رسانه‌ها صحبت کردند.

وقتی از آقای پوتین در مورد زندانی شدن رهبران اپوزیسیون روسیه ازجمله الکسی ناوالنی و وضعیت حقوق بشر و قوانین کشور سوال شد، او مسئله حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا، خشونت پلیس و میزان جرایم سلاح گرم در شهرهای آمریکا را پیش کشید.

آقای پوتین از فرصت استفاده کرد تا از چالش‌های داخلی آمریکا در مسئله حقوق شهروندی انتقاد کند و در پاسخ گفت: «هنوز دهانت را باز نکرده‌ای که به ضرب گلوله کشته می‌شوی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه سخنانش که ترجمه شد، گفت: «به خیابان‌های آمریکا نگاه کنید. مردم [توی خیابان] کشته می‌شوند. شاید یک گلوله ناغافل به گردنت بخورد.»

او دستگیری آقای ناوالنی را با دستگیری مظنونان آشوب ۶ ژانویه در کنگره آمریکا مقایسه کرد که آقای بایدن ساعتی بعد در نشستی مطبوعاتی،  آن را «مقایسه‌ای مضحک» خواند.

آقای پوتین گفت: «در مورد این مسئله که چه کسی چه کسی را می‌کشد یا چه کسانی را به زندان می‌اندازد، مردم با مطالبات سیاسی به کنگره آمریکا آمدند.»

«بیش از ۴۰۰ نفر به جرایم کیفری متهم شدند. با احکام زندان تا ۲۸، شاید حتی ۲۵ سال مواجه می‌شوند. تروریست‌های داخلی خطاب می‌شوند.»

آقای پوتین روی مسئله تبعیض نژادی در آمریکا و اعتراض‌های «جان سیاهان مهم است» در پی کشته شدن جورج فلوید دست گذاشت.

آقای پوتین گفت: «آمریکا همین چند وقت اخیر پس از اتفاق‌هایی که آوازه‌اش پیچید، اتفاق‌هایی بسیار جدی و خشن داشت، پس از کشته شدن یک آمریکایی آفریقایی‌تبار و راه افتادن کل جنبش موسوم به جان سیاهان مهم است.»

او گفت: «آنچه دیدیم اغتشاش، ویرانی، نقض قانون و غیره بود. با آمریکا همدردی می‌کنیم، اما نمی‌خواهیم چنین اتفاقی در سرزمین ما بیفتد، و نهایت تلاشمان را می‌کنیم تا نگذاریم این اتفاق بیفتد.»

به‌رغم این کنایه‌های ظریف، آقای پوتین در پایان گفت «هیچ خصومتی» بین دو کشور وجود ندارد و رئیس‌جمهوری آمریکا گفت همتای روسی‌اش را «هیچ تهدیدی» نکرده است.

در پی دیداری که همه چشم‌انتظار آن بودند و اولین دیدار سران دو کشور پس از ملاقات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، و آقای پوتین در نشست سال ۲۰۱۸ در هلسینکی بود، خبری از پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در روابط روسیه و آمریکا منتشر نشد.
 

© The Independent