ممنوعیت حضور زائران خارجی در مراسم حج برای دومین سال متوالی

مناسک حج امسال تنها با حضور۶۰هزار نفر از شهروندان و افراد ساکن عربستان سعودی که دربرابر کرونا واکسینه شده باشند، برگزار خواهد شد

سال گذشته نیز به‌علت کرونا، عربستان سعودی شرکت زائران خارجی در حج را ممنوع کرد و تنها ۱۰هزار نفر در این مراسم حضور داشتند- STR / AFP

عربستان سعودی اعلام کرد که امسال نیز تنها تعداد مشخصی از ساکنان آن کشور که دربرابر کووید-۱۹ واکسینه شده باشند، اجازه شرکت در مراسم حج را خواهند داشت و حضور زائران خارجی در این مراسم سالانه مسلمانان، برای دومین سال متوالی ممنوع خواهد بود.

وزارت حج و عمره عربستان سعودی روز شنبه، ۲۲ خردادماه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مناسک حج سال جاری تنها با حضور۶۰هزار نفر از شهروندان و افراد ساکن این کشور برگزار خواهد شد.

سال‌های گذشته، هرسال بیش از دومیلیون نفر از مسلمانان سراسر جهان در مراسم حج شرکت می‌کردند، اما در سال ۲۰۲۰ میلادی، به‌علت همه‌گیری جهانی کرونا، عربستان سعودی شرکت زائران خارجی در مراسم حج را ممنوع کرد و تنها ۱۰هزار نفر اجازه حضور در این مراسم را پیدا کردند. پیش‌تر اعلام شده بود که در مراسم امسال ۴۵هزار زائر از خارج کشور و ۱۵هزار زائر داخلی اجازه حضور خواهند داشت، اما به‌علت ادامه همه‌گیری کرونا، این تصمیم تغییر کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس بیانیه وزارت حج و عمره عربستان سعودی، در مراسم حج امسال که در نیمه ماه ژوئیه برگزار خواهد شد، تنها زائران ساکن عربستان سعودی در گروه‌های سنی بین ۱۸ تا ۶۵ سال اجازه حضور خواهند داشت که واکسن کرونا دریافت کرده‌ و دچار بیماری هیچ بیماری مزمنی نباشند.

وزارت بهداشت عربستان سعودی نیز علت این تصمیم را ادامه همه‌گیری کرونا و همچنین ظهور گونه‌های جهش‌یافته جدید اعلام کرد و افزود: «با توجه به جمعیت زیادی که در مراسم حج شرکت می‌کنند و  مدت زمان طولانی که در مکان‌های متعدد و مشخص می‌گذرانند، برگزاری آن، بالاترین سطح اقدام‌های احتیاطی بهداشتی را می‌طلبد.»

بنابر اعلام وزارت حج و عمره عربستان سعودی، متقاضیان واجد شرایط شرکت در حج امسال باید به‌صورت آنلاین ثبت‌نام کنند.