رونمایی اپل از آخرین روزآوری سیستم عامل آیفون به نام آی‌او‌اس ۱۵

اپل تغییراتی در فیس‌تایم و پیام‌‌رسان اپل ایجاد می‌کند که اشتراک‌گذاری مطالب را آسان‌تر می‌کند

اپل نحوه عملکرد اعلان‌ها را نیز روزآوری می‌کند- Brooks Kraft / Apple Inc. / AFP

شرکت اپل [سیستم عامل] آی‌او‌اس ۱۵ را که آخرین روزآوری نرم‌افزار آیفون است، رونمایی کرد.

این روزآوری جدید اواخر امسال (۲۰۲۱) وارد بازار می‌شود و تغییرات زیادی در گوشی ایجاد خواهد کرد.

اپل گفت که این تغییرات به منظور سهولت حفظ ارتباط با مردم و همچنین اطمینان از تمرکز بهتر کاربر بهتر روی هر کاری است که در هر لحظه از زمان انجام می‌دهد.

به این ترتیب، اپل تغییراتی در فیس‌تایم و پیام‌‌رسان اپل ایجاد می‌کند که اشتراک‌گذاری مطالب را آسان‌تر می‌کند. همچنین ابزارهای جدید برای بخش اعلانات (notification) به کاربران امکان می‌دهد آن‌ها را راحت‌تر مرتب کنند و اعلان‌های خاصی را نادیده بگیرند. اپل همچنین تعامل با محتوای تلفن را آسان‌تر می‌کند. این شامل گزینه‌هایی برای عکس‌هایی است که می‌توانند متن را تشخیص دهند و به کاربران اجازه می‌دهد کلمات خاصی را جست‌وجو کنند.

اپل تشخیص داده است که از سال گذشته (۲۰۲۰) به این سو، تماس‌های ویدیویی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است، از این رو بین این تغییرات، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها با هدف طبیعی‌تر ساختن تماس‌ها در فیس‌تایم گنجانده شده است. این‌ها شامل فضایی کردن صدا هستند، به طوری که به نظر برسد در هنگام تماس صدا واقعا از فضا می‌آید [نه از بلندگوی دستگاه]. به علاوه، با ابزارهای عایق‌بندی (ایزولاسیون) صدا اطمینان حاصل می‌شود که میکروفون تمام سروصدای محیط را مسدود کند.

جنبه ویدیویی فیس‌تایم نیز بهبود یافته است، از جمله با افزودن «نمای شبکه‌ای» (grid view) به طوری که کاربران بتوانند مجموعه کاملی از چهره افراد را ببینند، نه آنگونه که در «نمای کنونی» (current view) گاهی به شکلی گیج‌کننده‌ سر افراد به اطراف حرکت می‌کند. اپل همچنین حالت پرتره را به تماس‌های فیس‌تایم می‌افزاید.

[با روزآوری جدید] تماس‌های فیس‌تایم را می‌توان راحت‌تر برنامه‌ریزی کرد. ویژگی‌ای جدیدی به نام فیس‌تایم لینکس به افراد امکان می‌دهد که به سرعت پیوندی را برای تماس‌های ویدیویی انتخاب و باز کنند. این ویژگی در اندروید و روی کامپیوتر نیز کار خواهد کرد.

ابزار جدیدی به نام شرپلی (SharePlay) هنگام مکالمه به شما امکان تماشا و گوش دادن مشترک به محتوا را می‌دهد. می‌توانید هنگام تماس با طرف مقابل موسیقی گوش کنید، با هم نمایش یا فیلم تماشا کنید و صفحه نمایش آیفون خود را به اشتراک بگذارید.

ویژگی شرپلی محدود به برنامه‌ها و سرویس‌های پخش مستقیم خود اپل نیست و یک ای‌پی‌آی (API) وجود دارد که اجازه می‌دهد با برنامه‌ دیگر شرکت‌ها ادغام شود. برای مثال کاربران می‌توانند تیک‌تاک‌ها را با هم تماشا کنند یا هنگام انجام بازی از یک صفحه نمایش استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تغییرات مشابهی نیز با تمرکز مشابه بر آوردن محتوای غنی در مکالمات پیامکی در پخش پیامک‌ها اعمال می‌شود. با اشتراک‌گذاری تصاویر با یک موضوع واحد آن‌ها در نمای گالری گروه‌بندی می‌شوند و برای مثال، پیوندهایی که در چت‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند‌، در برنامه‌هایی مانند نیوز و موزیک نشان داده می‌شوند.

همچنین لباس‌های جدیدی برای صورتک‌های مموجی‌ طراحی شده است.

علاوه بر این تغییرات، اپل نحوه عملکرد اعلان‌ها را روزآوری می‌کند. در این گزارش آمده است که هدف آن‌ها اطمینان از این است که کاربران بهتر بتوانند روی آنچه اتفاق می‌افتد تمرکز کنند و اعلان‌های غیرضروری را نادیده بگیرند.

برای مثال، ویژگی‌ای به نام «چکیده» اعلان‌های جدیدی وجود دارد که شماری از اعلان‌ها را در یک دسته گروه‌بندی می‌کند تا بتوان آن‌ها را راحت‌تر بررسی و فهم کرد.

ویژگی «مزاحم نشوید» نیز به دیگر افراد هشدار می‌دهد که کاربر آن را روشن کرده است. هنگام ارسال پیام به شخصی که «مزاحم نشوید» را فعال کرده است، به شما گفته می‌شود که فرد «در حال تمرکز» است و بنابراین می‌تواند آن را نادیده بگیرد.

اما اپل همچنین ویژگی جدید با محور تمرکز را اضافه می‌کند که در مقایسه با ویژگی «مزاحم نشوید» ملایم‌تر است. کاربران می‌توانند به تلفن خود بگویند که در خانه هستند یا سر کار و این‌گونه فقط اعلان‌های مرتبط [با خانه یا کار] را از افراد و برنامه‌ها دریافت کنند.

یادگیری ماشین [همان هوش مصنوعی] داخلی شرکت اپل به این ویژگی‌ها کمک می‌کند. [هوش مصنوعی] پیشنهاد می‌کند که کدام برنامه‌ها باید در یک حالت تمرکز خاص گروه‌بندی شوند‌ و زمان روشن شدن یک برنامه خاص را تعیین می‌کند، مثلا اینکه هنگام رسیدن به محل کار تمرکز «سر کار» را فعال می‌کند.

اپل همچنین طیف گسترده‌ای از روزآوری‌های جدید را در برنامه عکس اعمال می‌کند. این شامل ابزارهای جدیدی است که می‌توانند متن یا اشیاء خاصی را در عکس‌ها تشخیص دهند. روش‌های هوشمندانه جدیدی برای ایجاد «خاطرات» از تصاویر نیز از جمله قابلیت‌های جدید اپل است.

نسخه جدیدی از برنامه آب و هوا وجود دارد که شامل طراحی جدید است که برای شرایط خاص مانند روزهای بادی یا کیفیت هوای بد تغییر می‌کند و در پس‌زمینه خود انیمیشن‌های جدیدی اجرا می‌کند. این برنامه همچنین دارای نقشه‌های دقیق آب و هوایی است که به نظر می‌رسد برخی از آن‌ها نتیجه اقدام خرید اخیر اپل به برنامه مشهور «دارک اسکای» بوده باشد.

برنامه نقشه (Maps) همچنین با نسخه جدیدی از خود نقشه که امکان نمایش در وضعیت شب مهتابی را فراهم می‌کند، به طرز چشمگیری از نو طراحی می‌شود. گزینه‌های حمل‌‌ونقل نیز بهبود یافته است. ویژگی‌های جدیدی به نقشه اضافه می‌شود تا جزییات بهتری را هنگام رانندگی ارائه دهد.

برنامه والت (Wallet) نیز روزآوری خواهد شد و به شما امکان استفاده از طیف گسترده‌ای از کارت‌ها و کلیدها را می‌دهد. از جمله با فراهم کردن امکان باز کردن قفل همه چیز از اتاق‌های هتل گرفته تا اتومبیل، فقط با ضربه زدن به تلفن، این کار را به آسانی انجام می‌شود. اپل همچنین کارت شناسایی را به این برنامه افزوده است که به کاربران اجازه می‌دهد گواهینامه رانندگی خود را اسکن کرده و در برنامه والت ذخیره کنند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی