دردسر پخش عکس‌های خصوصی؛ محکومیت اپل به پرداخت غرامت چند میلیون دلاری

دو نفر از کارکنان شرکت خدماتی پیمانکار اپل «۱۰ عکس این زن در مراحل عریان شدن و یک ویدیوی رابطه جنسی‌» او را در حساب کاربری خود این زن در فیس‌بوک گذاشتند

اپل می‌گوید حریم خصوصی و امنیت داده‌های مشتریان برایش اهمیت زیادی دارد-MLADEN ANTONOV / AFP

شرکت اپل برای حل‌وفصل پرونده‌ شکایت یک زن که عکس‌ و ویدیوهای شخصی‌اش از گوشی آیفونی که به تعمیرگاه فرستاده بود پخش شد، میلیون‌ها دلار به او پرداخت کرد.

این غول دنیای فناوری مبلغ یاد شده را پس از آن پرداخت که این زن که نامش اعلام نشده است،  در سال ۲۰۱۶ گوشی تلفن خود را برای تعمیر به تکنسین‌های شرکت خدمات پگاترون در ساکرامنتوی کالیفرنیا سپرده بود. بنا بر گزارش‌ها، دو نفر از کارکنان شرکت خدماتی یاد شده که از پیمانکاران شرکت اپل است، «۱۰ عکس این زن در مراحل مختلف عریان شدن و نیز یک ویدیوی رابطه جنسی‌» او را در حساب کاربری خود این زن در فیس‌بوک بارگذاری کردند.

وقتی که یکی از دوستان قربانی که آن زمان در اورگون دانشجو بود به وی هشدار داد، او آن‌ها را از صفحه‌اش برداشت. پس از آن، این زن از اپل شکایت کرد و به جرم نقض حریم خصوصی و ایجاد سرخوردگی عاطفی، پرونده‌ای پنج میلیون دلاری تشکیل داد.

بنا بر گزارش‌ها، حالا روند رسیدگی به این پرونده به پایان رسیده و اپل به پرداخت «چند میلیون دلار» به این زن موظف شده، اما مبلغ دقیق اعلام نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اپل پس از بازجویی‌های «جامع»، هر دو کارمند خود را اخراج کرده است.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حریم خصوصی و امنیت داده‌های مشتریان برای ما بسیار مهم است و ما برای اطمینان از حفاظت داده‌ها در هنگام فرایند تعمیر دستگاه، مقررات متعددی داریم. در سال ۲۰۱۶ وقتی از این نقض آشکار سیاست‌هایمان در یکی از فروشگاه‌های اپل آگاه شدیم، بلافاصله اقدام کردیم و از آن زمان تاکنون نیز به دنبال اجرای جدی‌تر این مقررات در فروشگاه‌هایمان بوده‌ایم.»

به دلیل توافق هر دو طرف بر سر محرمانه ماندن محتوای این پرونده، هیچ‌کدام مجاز نیستند مبلغ پرداختی را افشا کنند اما اصل موضوع یعنی پرداختن آن، در مدارک دادگاهی که برای پرونده جداگانه‌ای تشکیل شده بود، به اطلاع عموم رسیده است.

بیمه حاضر نشد این مبلغ را که شرکت پگاترون به اپل پرداخته بود جبران کند و با درگرفتن مناقشه سر این موضوع، پگاترون از شرکت بیمه مربوطه شکایت کرد.

اپل موفق شده بود کاری کند تا نامش از این پرونده پاک شود و در مدارک دادگاه، از این شرکت با عنوان «مشتری» یاد شده بود؛ اما در نهایت در ماه مارس، هویت این شرکت در پرونده دیگری بی‌ربط به این پرونده افشا شد. پرونده دوم به مناقشه بین این دو شرکت مربوط بود و وکلا گفتند این مشتری «مشخصا اپل» بوده است.

اپل اولین شرکتی نیست که یک مشتری به دلیل نقض حریم خصوصی از آن شکایت کرده است. در سال ۲۰۱۵ نیز حکم پرونده شکایت یک مشتری از شرکت بست بای اعلام شد. در این پرونده «گروه متخصصان فناوری» شرکت مذکور، به کپی کردن عکس‌های برهنه یک زن و انتشار آن‌ها در فضای مجازی متهم شده بودند.

© The Independent

بیشتر از جهان