اخراج یک مدیر اپل در پی شکایات از سابقه اظهارات زن‌ستیزانه

این کارمند اپل تنها دور روز پس از استخدامش اخراج شده است

«دشوار است که زنی باشی که در صنعت فن‌آوری کار می‌کند و بعد بنشینی جلو همکاری که به خاطر جنسیت تو، فکر می‌کند که ضعیف و ساده‌لوح و کلاً بیخود و نفهم هستی.»-  REUTERS/Dado Ruvic

اپل یکی از مدیران سابق فیسبوک را که به تازگی به استخدام در آورده بود، پس از سیل شکایات درباره اظهارات و رفتارهای زن‌ستیز پیشین او اخراج کرد.

آنتونیو گارسیا مارتینز، تازه دوشنبه پیش برای پیوستن به تیم تبلیغاتی اپ استور و اپل نیوز به این شرکت پیوسته بود. روز چهارشنبه اپل در بیانیه‌ای که در اختیار 9to5Mac  قرار داد، اطلاع داد که وی دیگر کارمند اپل نیست.

کارمندان اپل به دلیل سوءشهرت آقای مارتینز به رفتار جنسیتی و زن‌ستیزانه، خواستار استخدام نشدن او شده بودند و از این که به نظر می‌رسد کتابی که وی در سال ۲۰۱۶ تألیف کرده بود، در فرآيند استخدامش مورد توجه قرار نگرفته، خشمگین بودند.

آقای گارسیا مارتینز کتاب خاطرات پرفروش خود را با نام «میمون‌های آشوب: ثروت بی‌اندازه و شکست تصادفی در دره سیلیکون»، درباره تجربه کارش در دره سیلیکون منتشر کرده است.

این کتاب شامل چندین بخش است که در آن زنان را تحقیر می‌کند و ارزش کار آن‌ها برای شرکت‌های فن‌آوری را انکار می‌کند.

او در یک فصل می‌نویسد: «بیشتر زنان در سیلیکون ولی و اطراف آن، علی‌رغم ادعای دنیا‌دیده بودن، ضعیف و ساده‌لوح و کلاً بیخود و نافهم‌ هستند.»

«آنها فمینیسم خود‌حق‌پندار خود را در چشم آدم می‌کنند و مدام به استقلال خود مباهات می‌کنند، اما واقعیت این است که اگر طاعونی بیاید یا جنگی در بگیرد، آنها بی‌‌هیچ فایده‌ای سربار خواهند بود و ارزش‌شان حداکثر این است که آنها را بدهی و عوضش یک جعبه گلوله تفنگ یا یک دبه گازوئیل بگیری.»

در یک فصل دیگر، او می‌گوید که زنان «نمی‌توانند هنگام رابطه جنسی دهانی با مرد، به چشم او نیز نگاه کنند.»

آقای گارسیا مارتینز از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ در فیسبوک کار می‌کرد. از ۲۰۱۳ به بعد، او مشغول پروژه‌های شخصی خود بوده است.

او قبلاً کارمند گلدمن ساکس، و نیز بنیان‌گذار شرکت اَدگروک بوده است که بعداً آن را به توییتر فروخت.

به گزارش سایت وِرج، کارمندان اپل در دادخواست‌شان از اظهارات او درباره زنان و افراد رنگین‌پوست ابراز نگرانی کردند.

آنان در آن دادخواست نوشتند که استخدام او «نظام استخدام اپل را زیر سوال می‌برد. هیئت‌های گزینش، بررسی سوابق و دیگر فرآیندهای استخدامی اپل به قدر کافی قوی و کارآمد نیست که فرهنگ شرکت ما را در مقابل افرادی که به ارزش‌های همه‌پذیر ما باور ندارند، محافظت کند.»

بیش از ۲۰۰۰ کارمند اپل این نامه را امضا کردند. بخش‌های جنجالی کتاب آقای مارتینز نیز در توییتر دست به دست شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از کارمندان زن که در بخش زیرساخت‌های اپل کار می‌کند، نوشت: «دشوار است که زنی باشی که در صنعت فن‌آوری کار می‌کند و بعد بنشینی جلو همکاری که به خاطر جنسیت تو، فکر می‌کند که ضعیف و ساده‌لوح و کلاً بیخود و نفهم هستی.»

او افزود: « حتی ارزش این را ندارد که بخواهم یادآوری کنم که برای تک تک دستاوردهای زندگی‌ام بی‌وقفه تلاش کرده‌ام.»

در واکنش به سیل شکایات، اپل تصمیم گرفت که آقای مارتینز را برکنار کند.

در بیانیه این شرکت آمده است: «در اپل، ما همیشه سعی در ایجاد محل کاری داشته‌ایم که پذیرای همه باشد و همه در آن صاحب منزلت و احترام باشند. رفتار مبتنی بر تحقیر یا تبعیض اینجا جایی ندارد.»

معلوم نیست که چرا پیش از انتشار این شکواییه، در جریان استخدام آقای مارتینز در سمت مدیریتی، هیچ تحقیقی درباره گذشته او صورت نگرفته بود.

در شکواییه این سوال مطرح شده است که «چگونه هیئت استخدامی در هنگام بررسی سوابق وی، دیدگاه علنی او در کتابش را ندیده است، یا بدتر، آن را دیده است و از آن به چشم اغماض گذشته‌ است.»

«ما خواستار تحقیق درباره چگونگی بی‌توجهی یا اغماض عمدی از دیدگاه‌های انتشار یافته او درباره زنان و افراد رنگین‌پوست هستیم. ما همچنین خواهان اجرای برنامه‌ای مشخص برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات در آینده هستیم.»

امضاکنندگان می‌گویند که انتظار آنها اتخاذ و اجرای یک استراتژی شفاف، آگاهانه و دقیق، از سوی اپل است.

ایندیپندنت با اپل و آقای گارسیا مارتینز برای اظهار نظر تماس گرفته است.

© The Independent

بیشتر از جهان