آغاز محاکمه بازیگر و مدلِ یمنی ربوده شده به دست حوثی‌ها

انتصار الحمادی حدود چهار ماه پیش به دست این گروه مورد حمایت حکومت ایران ربوده شد

انتصار الحمادی، بازیگر و مدل یمنی چند ماه پیش، در روز ۲۰ فوریه، به همراه دو زن دیگر ربوده شده بود - عکس اینستاگرام @SARAHSARIWOOW

دادگاهی در صنعا، پایتخت یمن، که به دست حوثی‌ها اداره می‌شود محاکمه یک زن بازیگر و مدلِ یمنی را آغاز کرده است که پیشتر به دست این گروه مورد حمایت حکومت ایران ربوده شده بود.

خانم انتصار الحمادی چند ماه پیش، در روز ۲۰ فوریه، به همراه دو زن دیگر ربوده شده بود. دستگیری و زندانی شدن آن‌ها هم در سطح یمن و هم در سطح جهان محکوم شد.

عبدالوهاب قطران، کنشگر حقوقی، به رسانه‌ها گفت که دادگاه به وکیل پرونده اجازه دسترسی به اسناد موجود از جمله فهرست اتهام‌های علیه او را نداده است.

وکیل خانم الحمادی، خالد محمد الکمال، به تقاضای رسانه‌هایی همچون «عرب نیوزِ» جده برای اظهار نظر راجع به محاکمه پاسخ نداده و به این اشاره کرده که دادگاه هرگونه پوشش رسانه‌ای را ممنوع کرده است.

حوثی‌ها هیچ‌گونه اظهار نظر رسمی در مورد این پرونده نکرده‌اند اما برخی رسانه‌های نزدیک به آن‌ها مدعی شده‌اند که خانم الحمادی درگیر حلقه‌ای در زمینه مواد مخدر و تن‌فروشی بوده است.

گروه‌های حقوق بشری باور دارند خانم الحمادی را تحت فشار به اعتراف‌های اجباری واداشته‌اند و علت واقعی دستگیری او مبارزه حوثی‌ها با هرگونه حرکتی است که خلاف موازین این گروه اسلام‌گرا باشد.

خانم الحمادی در رسانه‌های اجتماعی از رویای خود برای اینکه روزی کار نمایش لباس را در سطح بین‌المللی انجام دهد گفته بود و عکس‌هایی از خودش با لباس سنتی یمنی منتشر کرده بود.

پس از ربوده شدن او، دادستانی که دستور آزادی خانم الحمادی را داد از جانب حوثی‌ها اخراج شد. مطرح شدن پرونده در رسانه‌ها بر خشم گروه شبه‌نظامی افزود و آن‌ها خانم الحمادی را وارد انفرادی کردند و دست به آزار لفظی و فیزیکی او زدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنشگران، وکلا و قضاتی که خواهان آزادی او شدند نیز مورد آزار حوثی‌ها قرار گرفته‌اند.

آقای الکمال هفته گذشته پس از ۲۰ سال از شغل خود در «دبیرخانه پایتخت»، مجموعه‌ای که دفاتر دولتی در آن واقع شده، اخراج شد. این اتفاق پس از آن است که او تهدید شده بود که پرونده الحمادی را کنار بگذارد اما حاضر به این کار نشده بود. این وکیل در رسانه‌های اجتماعی نوشت که رئیسش به او گفته تعلیق شده و هیچ توضیحی هم نداده است.

آقای قطران و احمد حشد، عضو مجلسِ تحت سیطره حوثی‌ها که از منتقدان این گروه است، از تهدید به مرگ گفته‌اند.

کنشگران حقوق بشر در یمن، حوثی‌ها را متهم می‌کنند که تمامی نهادهای قضایی کشور را در مناطق تحت سیطره خود قبضه کرده‌اند تا آدم‌رباییِ کنشگران، هنرمندان و منتقدان خود را تحت پوشش قضایی انجام دهند.

هدی السراری، وکیل و مدیر «سازمان دفاع از حقوق و آزادی‌ها» که این پرونده را از ابتدا دنبال کرده است می‌گوید اعمال حوثی‌ها علیه او نشان می‌دهد که قرار نیست به این زودی‌ها آزاد شود.

خانم السراسری از سازمان‌های زنان در سطح جهان خواست با همتایان یمنی خود همکاری کنند و کارزارهای قوی‌تری برای آزادی الحمادی انجام دهند.

این وکیل در ضمن خواهان تشدید تحریم‌ها بر حوثی‌ها به دلیل ربایش و آزار یمنی‌ها شده است. او افزود: «حوثی‌ها بیش و پیش از هر چیز یک گروه شبه‌نظامی هستند که به توافق‌ها، قطع‌نامه‌ها یا سازوکارهای کنشگری حقوقی بین‌المللی احترامی نمی‌گذارند.»

انتصار، پدری یمنی و مادری اتیوپیایی دارد و به‌رغم جامعه محافظه‌کاری که در آن بزرگ شده همیشه دوست داشته وارد کار بازیگری و نمایش لباس شود. همین نسب آفریقایی داشتن باعث شده به او حملات نژادپرستانه نیز بشود. او اما از کودکی به این رویا باور داشته. در یکی از گفت‌وگوهای تلویزیونی خود در سال گذشته (۲۰۲۰) گفته بود که از بچگی لباس‌های مادرش را در خانه می‌پوشید و از مدل‌های معروفی که در تلویزیون می‌دید تقلید می‌کرد.

این زن جوان که می‌خواست سال آینده وارد دانشگاه شود زمانی به شهرت رسید که یکی از دوستانش که عکاسی حرفه‌ای است عکس‌هایی از او در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد. در این عکس‌ها او محجبه بود و لباس سنتی یمنی به تن داشت. اما حملات به او از وقتی افزایش یافت که عکس‌هایی بدون حجاب منتشر کرد.

الحمادی در دو مجموعه تلویزیونی محلی هم بازی کرده است.

بیشتر از جهان