دادگاه هم تابلوی سرقتی نازی‌ها را به بازمانده هولوکاست نداد

این تابلوی ۱.۸ میلیون دلاری را خانواده‌ای خریده و به دانشگاه اوکلاهما هدیه داده بود

خانم مه‌یر از بازماندگان هولوکاست است و سال‌ها برای پس گرفتن نقاشی «زن چوپان گوسفندان را به آغل می‌برد» اثر پیسارو در این دعوای حقوقی درگیر بوده است‌ـ Musee d'Orsay

دانشگاهی در آمریکا، در دعوای حقوقی با وارث فرانسوی بر سر مالکیت یک نقاشی اثر کامی پیسارو به پیروزی رسید. این اثر هنری را نازی‌های از خانواده این خانم فرانسوی دزدیده بودند.

خانم لئون‌ـنوئل مه‌یر ۸۱ ساله می‌گوید به دعوای حقوقی با دانشگاه اوکلاهما پایان داده است زیرا او را تهدید کرده‌اند اگر ادامه دهد، با جریمه سنگینی روبه‌رو خواهد شد.

خانم مه‌یر از بازماندگان هولوکاست است و سال‌ها برای پس گرفتن نقاشی «زن چوپان گوسفندان را به آغل می‌برد» اثر پیسارو در این دعوای حقوقی درگیربوده، اما اکنون اعلام کرده است «گزینه دیگری» جز پایان دادن به دعوا ندارد.

خانم مه‌یر با ثروت شخصی بیش از ۷۲۵ میلیون دلار، نهمین زن ثروتمند فرانسه است و زمانی که کودکی بیش نبود مادر، مادربزرگ و برادر بزرگ‌ترش را در آشوویتس از دست داد.

رائول و ایوون مایر او را در سن هفت سالگی از یتیم‌خانه‌ای در پاریس تحویل گرفتند و به فرزندی پذیرفتند. در جنگ جهانی دوم، پدرخوانده و مادرخوانده او که از پاریس می‌گریختند، این نقاشی را همراه یک نقاشی از پیکاسو و یک نقاشی از رنوار، در بانکی به امانت گذاشتند. مدتی بعد، نازی‌ها این آثار هنری را توقیف کردند و اثر توقیفی پیسارو که یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار ارزش دارد، به دست یک تاجر آثار هنری اهل سوییس افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم مه‌یر می‌گوید: «این اثر هنری به مادرخوانده و پدرخوانده‌ام ایوون و رائول مایر تعلق داشت و نازی‌ها وقتی در سال ۱۹۴۱ پاریس را اشغال کردند آن را دزدیدند.»

رائول مه‌یر در سال ۱۹۵۳ سعی کرد این نقاشی را از تاجر سوییسی پس بگیرد اما به او گفتند برای طرح چنین ادعایی خیلی دیر اقدام کرده است؛ سپس این اثر هنری ناپدید شد، تا سال ۱۹۹۰ که خانم مه‌یر پی برد در موزه هنری فرد جونز جونیور در دانشگاه اوکلاهما قرار دارد. خانواده‌ای آن را از تاجری در نیویورک خریده و به این موزه هدیه داده بودند.

خانم مه‌یر تایید کرد که پنج سال پیش توافقی با این دانشگاه امضا کرده است که بر اساس آن، این نقاشی هر سه سال یک بار نوبتی در فرانسه و آمریکا به نمایش درآید؛ اما او می‌گوید زیر فشار دادگاهی در فرانسه، ناچار شده است به این توافق تن دهد.

او پیش‌تر در مصاحبه با روزنامه لوموند گفته بود: «ساعت دو نصفه‌شب به من زنگ زدند و وکیل آمریکایی‌ام به من فشار زیادی آورد تا این توافق را بپذیرم. گزینه دیگری نداشتم.»

بنا بر حکم دادگاه فرانسه، توافق او با دانشگاه اوکلاهما قانون مصوب سال ۱۹۴۵ را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. طبق آن قانون، آثاری که نازی‌ها به سرقت برده بودند باید به صاحبان اصلی‌ بازگردانده شود.

این نقاشی در حال حاضر در موزه اورسی پاریس به نمایش در آمده است.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر