قدرت‌های غربی خواهان قطع‌نامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران نیستند

حکومت ایران هنوز توضیحی در مورد پیدا شدن نشانه‌هایی از اورانیوم در سه سایت نداده است

هدف از مذاکرات آژانس و ایران این است که حکومت این کشور در مورد منشا اورانیومی که پیدا شده توضیح دهد - AFP

در حالی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته آینده جلسه‌ای مهم دارد، انتظار می‌رود آمریکا و سایر کشورهای غربی همچون بریتانیا، فرانسه و آلمان خواهان قطع‌نامه علیه ایران نشوند. خبرگزاری رویترز روز جمعه این خبر را به نقل از برخی دیپلمات‌ها منتشر کرد. صرف نظر کردن از صدور قطع‌نامه علیه ایران در حالی انجام می‌گیرد که تهران هنوز توضیحی در مورد پیدان شدن نشانه‌هایی از اورانیوم در سه سایت کشور نداده است.

گفته می‌شود دلیل این تصمیم این است که چنین قطع‌نامه‌ای مذاکرات وین را که هدفش زنده کردن مجدد برجام با بازگشت آمریکا به آن است مخدوش می‌کند.

جلسات شورای حکام، که ۳۵ کشور عضو آن هستند، هر سه ماه یک‌بار در وین برگزار می‌شوند. در جلسه قبلی، آمریکا و سه قدرت اروپاییِ عضو برجام پیش‌نویس قطع‌نامه‌‌ای در انتقاد از ایران آماده کرده بودند اما همزمان با مذاکرات جدید بین مقامات حکومت ایران و رافائل گروسی، مدیر کل آژانس، این قطع‌نامه هم به شورا ارائه نشد.

هدف از مذاکرات آژانس و ایران این است که حکومت این کشور در مورد منشا اورانیومی که پیدا شده توضیح دهد. باور عمومی این است که این مربوط به جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای ایران می‌شده که احتمالا حدود ۲۰ سال پیش خاتمه یافته. آژانس دوشنبه هفته گذشته گزارش کرد که این مذاکرات موفق نبوده‌اند و همین بود که احتمال ارائه مجدد قطع‌نامه مطرح شد.

در این گزارش که روز دوشنبه ۳۱ مه توسط آژانس پخش شد، این نهاد تاکید کرد که ایران توضیحی در مورد نشانه‌های اورانیوم نداده است. در این گزارش می‌خوانیم: «پس از چندین ماه ایران توضیحات لازم در مورد وجود مواد هسته‌ای در هیچ یک از سه سایتی را که آژانس در آن‌ها اعمال بازرسی کرده است ارائه نکرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در پی انتشار گزارش آژانس نامه‌ای به آقای گروسی نوشت. به گفته کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس، آقای صالحی یادآوری کرده بود که ایران اخیرا پذیرفته که تجهیزات هسته‌ای‌اش یک ماه دیگر ضبط شوند تا مذاکرات فنی با آژانس ادامه پیدا کند.

میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در وین، نیز گفته بود رابطه ایران و آژانس «پیچیده» است اما افزوده بود که «دلایلی هست که باور کنیم دشواری‌های کنونی ماهیت موقت دارند.»

یکی از دیپلمات‌هایی که با رویترز صحبت کرده می‌گوید: «نمی‌شود گزارش روز ۳۱ مه را تنها بخاطر مذاکرات برجام فراموش کنیم اما در حال حاضر احتمال قطع‌نامه مطرح نیست.»

پنج دیپلمات دیگر هم به رویترز گفته‌اند در جلسه هفته آینده شورای حکام خبری از قطع‌نامه نخواهد بود گرچه نمایندگان کشورها در سخنان‌شان به فعالیت‌های ایران اشاره خواهند کرد.

یک دیپلمات، از یکی از کشورهایی که در جلسه قبلی شورای حکام طرفدار قطع‌نامه علیه ایران بود، گفت: «باید سخنان قوی‌ای ایراد کنیم. ایران وظایفی دارد که باید به آن‌ها عمل کند.»

اگر هم غربی‌ها قطع‌نامه را به شورای حکام آورده بودند معلوم نبود که رای اکثریت ۳۵ کشور را داشته باشد.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به تعهداتش طبق این توافق هفته آینده در وین از سر گرفته می‌شوند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با اشاره به گزارش روز دوشنبه آژانس آن‌را باعث «نگرانی بسیار» خواند و گفت: «در گفگتو بین ایران و اژانس در رابطه با دادن پاسخ‌های بامحتوا به سوال‌های آژانس هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.»

این سخنگو افزود:‌ «ما قویا از ایران می‌خواهیم هر چه سریع‌تر به این سوال‌ها پاسخ دهد.»