جایزه ادبی بوکر برای نخستین بار به یک فرانسوی رسید 

دیوید دیوپ داستان «شب‌ها همه خون‌ها سیاه است» را با الهام از تجربیات پدربزرگ سنگالی‌اش از جنگ جهانی اول نوشته است

دیوید دیوپ نخستین برنده فرانسوی جایزه ادبی بوکر است- JOEL SAGET / AFP

جایزه ادبی «بوکر» برای نخستین بار به یک فرانسوی اهدا شد. مراسم جایزه بوکر که هر سال برگزار می‌شود به یکی از بهترین آثار داستانی جهان تعلق می‌گیرد که به زبان انگلیسی ترجمه و در بریتانیا منتشر شده‌اند. جایزه ۵۰ هزار دلاری آن نیز بین نویسنده و مترجم تقسیم می‌شود. 

«شب‌ها همه خون‌ها سیاه است» برنده جایزه ادبی بوکر در سال ۲۰۲۱ است. این اثر داستانی از دیوید دیوپ است که به زبان فرانسوی نوشته شده و آن را مترجیم به نام آنا مسکوواکیس به انگلیسی برگردانده است. این کتاب زندگی یک سرباز اهل سنگال را روایت می‌کند که در جنگ جهانی اول به عنوان نیروی فرانسوی حضور دارد. 

دیوید دیوپ نخستین برنده فرانسوی جایزه ادبی بوکر است او داستان شب‌ها همه خون‌ها سیاه است را با الهام از تجربیات پدربزرگ سنگالی‌اش از جنگ جهانی اول نوشته است. 

به گزارش نیویورک‌تایمز در حالی‌ که بیش از یک قرن از جنگ جهانی گذشته نویسنده رمان شگفت‌انگیز شب‌ها همه خون‌ها سیاه هستند در ذهن مخاطب خود پرسش‌هایی را درباره این لکه خونین در تاریخ بشر ایجاد می‌کند و آسیب‌های بی‌شماری که جنگ به روح و زندگی انسان‌ها وارد می‌کند به تصویر می‌کشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش گاردین لوسی هیوز هالت، رئیس هیئت‌داوران جایزه ادبی بوکر، رمان شب‌ها همه خون‌ها سیاه‌ است را داستانی شگفت‌انگیز دانسته که وحشت خواننده را از جنگ و عواقب آن برمی‌انگیزد و ئرسش های بی‌شماری در ذهن او ایجاد می‌کند. به گفته او قدرت این داستان در روایت جنگ، عشق و جنون مسحورکننده است و هیئت‌داوران بر اینکه با خواندن آن جادو شده بودند توافق نظر داشتند.  

دیوپ به‌ تازگی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی درباره پدربزرگش گفت: «او هرگز درباره تجربیات خودش از جنگ با مادرم و همسرش صحبت نکرد ولی من علاقه‌مند بودم به داستان‌ها و گزارش‌های او دسترسی پیدا کنم.» 

رمان دیوپ پیشتر در فرانسه، سوئیس و ایتالیا نیز جوایزی دریافت کرده بود اما شب‌ها همه خون‌ها سیاه است نخستین اثر اوست که به زبان انگلیسی ترجمه و منتشر شده است. 

«نبرد بینوایان» نوشته اریک وولیارد، «وقتی از درک دنیا دست‌ می‌کشیم» اثر بنجامین لاباتوت، «کارمندان» نوشته اولگا ریون، «یاد خاطرات» نوشته ماریا استپانووا و «خطرات سیگار کشیدن در رختخواب» نوشته ماریانا انریکز دیگر نامزدهای جایزه ادبی بوکر در سال ۲۰۲۱ بودند. 

برنده نهایی جایزه ادبی بوکر در یک مراسم مجازی در روز چهارشنبه دوم ماه ژوئن، در «کلیسای جامع کانتربری» معرفی شد. 

جایزه ادبی و بین‌المللی بوکر که از سال ۲۰۰۵ به این سو با نام جایزه جهانی «من بوکر» نیز شناخته می‌شود یکی از مهم‌ترین جایزه‌های ادبی دنیاست که هر سال به یکی از بهترین آثار داستانی اهدا می‌شود که به زبان انگلیسی ترجمه شده باشند.

بیشتر از فرهنگ و هنر