غنی: هیچ معامله‌ای بر سر نیروهای امنیتی افغانستان قابل قبول نیست

جزئیات تازه‌ای از مذاکرات خلیل‌زاد با طالبان وجود ندارد

عکس از صفحه ارگ ریاست جمهوری افغانستان

در حالی که هشتمین دور گفتگوهای آمریکا و طالبان دیروز پایان یافت، هنوز جزئیات قابل تاییدی از جریان مذاکرات و چگونگی توافق هر دو بر سر مسایل اصلی که شامل خروج نیروهای آمریکایی، تعهدات ضد تروریستی طالبان، آتش‌بس سراسری و مذاکرات مستقیم میان طالبان و حکومت افغانستان وجود ندارد. زلمی خلیل‌زاد فرستاد ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در پایان این دور از مذاکرات که ۹ روز ادامه داشت، در توییتی نوشت: «طی چند روز گذشته، دو طرف روی جزئیات تکنیکی تمرکز کردند و بحث‌های مفیدی داشتند. من در حال بازگشت به واشنگتن دی‌سی برای مشورت در مورد گام‌های بعدی هستم».

نبود شفافیت در مورد چگونگی مذاکرات باعث شده است که حکومت افغانستان نیز در روزهای گذشته مواضع تندتری در مورد جزئیات احتمالی صلح داشته باشد. اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان حین ادای نماز عید در کابل گفت که دولت و مردم افغانستان خواهان صلح با عزت‌اند و «اگر کسانی فکر می‌کنند که با وسیله قرار دادن ترور و وحشت، حکومت جمهوری اسلامی افغانستان را در مسیر اطاعت خود قرار می‌دهند، صدها بار فکر کنند. این ملت تسلیم شدنی نیست، اما صلح خواست هر افغان بوده و آمدنی است».

آقای غنی دیروز نیز در دیداری با نیروهای مسلح افغانستان تاکید کرد که هیچ نوع معامله بر سر آینده نیروهای امنیتی افغانستان صورت نمی‌گیرد. او گفت: «هیچ موافقتنامه‌ای که در آن هویت و اقتدار ملی قوای امنیتی و دفاعی افغانستان در آن مصون نباشد قابل قبول نیست. هرکسی که فکر می‌کند دوران بعد از دکتر نجیب را بر سر قوای مسلح افغانستان تکرار می‌کند، {در} خواب و خیال است و آن خیال را به گور خواهد برد».

مواضع تند رئیس جمهور افغانستان نشان می‌دهد که حکومت افغانستان با مواردی از طرح صلح آمریکا و طالبان اختلاف نظر دارد و حاضر نیست بر سر تمامیت نیروهای دفاعی این کشور با طالبان در جریان مذاکرات چانه‌زنی کند. تاکید آقای غنی بر اجرایی بودن موافقتنامه‌های امنیتی و استراتژیک افغانستان و ایالات متحده آمریکا نیز این پیام را می‌رساند که حکومت وحدت ملی خواهان پایبندی آمریکا به تعهدات حقوقی و امنیتی خود در قبال افغانستان است.

در همین حال، روز یکشنبه مجله نیوزویک به نقل از مقام‌ پنتاگون در گزارشی نوشت که نیروهای آمریکایی دستور گرفته‌اند تا تعداد عملیات نظامی‌شان را علیه طالبان کاهش دهند. ژنرال اسکات میلر، فرمانده کل نیروهای آمریکایی در افغانستان با رد این گزارش گفت که هیچ تغییری در عملیات نظامی آمریکا علیه طالبان پیش نیامده است. خبر کاهش نقش جنگی آمریکا در مبارزه با طالبان بیشتر از این که تاثیر آنی در جبهه‌های جنگ داشته باشد، می‌تواند گامی برای اعتماد سازی میان آمریکا و طالبان پیش از امضای توافق صلح باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

بیشتر از