دفاع وزیر سعودی از تصمیم کم کردن صدای بلندگوی مساجد

صدای بلند اذان « عادت است نه عبادت»

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، نماز عید فطر - Bandar AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

وزیر امور اسلامی عربستان سعودی با دفاع از تصمیم محدود کردن صدای بلندگوهای مساجد، اعلام کرد تنها در نمازهای عید و جمعه می‌توان از تمام ظرفیت صدای بلندگوها استفاده کرد.

دولت عربستان هفته گذشته، در پاسخ به «شکایت‌های عمومی شهروندان»، مقرر کرد، مساجد تنها از یک‌سوم حجم صدای بلندگو استفاده و تنها به پخش اذان و اقامه بسنده کنند. بسیاری از مساجد قبل و بعد از نماز، از بلندگوی مساجد قرآن و خطبه پخش می‌کنند.

مستثنا کردن نمازهای جمعه و اعیاد به این دلیل است که افراد بیشتری بتوانند صدای نماز و خطبه‌ها را بشنوند.

پیش‌تر وزارت امور اسلامی عربستان، استفاده از بلندگوهای خارجی مساجد را محدود کرد چون صدای بلند می‌تواند بر افراد آسیب‌پذیر، سالخوردگان و كودكانی که در همسایگی مساجد زندگی می‌کنند، تاثیر بگذارد.

این تصمیم با واکنش برخی از شهروندان همراه شد که در مقابل خواستند صدای بلندگوها در اماکن تفریحی هم محدود شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبداللطیف الشیخ، وزیر امور اسلامی عربستان در این مورد گفت که انتقاد از این سیاست را «دشمنان پادشاهی» مطرح کرده‌اند که «می‌خواهند افکار عمومی را تحریک کنند».

الشیخ در ویدیویی که تلویزیون دولتی عربستان پخش کرد، گفت: «کسانی که می‌خواهند نماز بخوانند نیازی نیست منتظر اذان… امام بمانند.» وی افزود: «آن‌ها باید از قبل در مسجد باشند.»

او همچنین با اشاره به این‌که استفاده از بلندگو یک پدیده مدرن است و پیش از آن مردم مشکلی برای شنیدن صدای موذن نداشتند، گفت: «شکی نیست که مردم  به صدای بلندگوها عادت کرده‌اند؛ اما این عادت بخشی از عبادت نیست.»

در کشوری که ده‌ها هزار مسجد در آن وجود دارد، بسیاری از شهروندان از این اقدام برای کاهش صدای بلندگوها استقبال کردند. بلندی صدای بالای ۹۰ دسی‌بل، آلودگی صوتی تلقی می‌شود و به شنوایی آسیب‌ می‌زند.

به نظر می‌رسد این سیاست بخشی از تغییراتی است که ولیعهد محمد بن سلمان، قصد دارد در کشور دنبال کند تا دوره جدیدی از گشودگی اجتماعی را پیش برد.

شاهزاده جوان با محدود کردن ممنوعیت‌هایی از جمله موسیقی، سینما و رانندگی زنان، حضور زنان و مردان در کنسرت‌های موسیقی و رویدادهای ورزشی را در کنار هم را هم مجاز کرده است.

بسیاری از سعودی‌ها از این تغییرات استقبال می‌کنند؛ مخصوصا جوان‌ها که بیشترین جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

بیشتر از جهان