ادامه تلاش‌های مصر برای تثبیت آتش‌بس غزه؛ مذاکره با حماس

این نخستین سفر یک مقام امنیتی مصر به غزه از سال ۲۰۰۰ به این سو است

خلیل الحیه، مسئول امور امنیتی حماس در غزه از عباس کامل، مسئول سازمان امنیت مصر استقبال کرد- MAHMUD HAMS / AFP

مدیران سازمان اطللاعات و امنیت مصر و گروه حماس، روز دوشنبه در غزه ملاقات کردند. هدف از این دیدار، تقویت آتش‌بس میان شبه‌نظامیان فلسطینی و ارتش اسرائیل و نیز مذاکره درباره طرح بازسازی مناطقی در غزه است که در جریان درگیری‌های اخیر تخریب شده‌اند.

این نخستین سفر یک مقام امنیتی مصر به غزه از سال ۲۰۰۰ به این سو است.

جنگ ۱۱ روزه میان اسرائیل و حماس، روز دهم ماه مه و پس از آن آغاز شد که حملات پلیس اسرائیل در محوطه مسجد‌الاقصی، و نیز حکم اخراج فلسطینی‌ها از خانه‌های محله شیخ جراح در شرق بیت‌المقدس، خشم فلسطینی‌ها را برانگیخت.

بنا به گزارش‌ها، در جریان درگیری‌ها ۲۵۳ فلسطینی و ۱۳ اسرائیلی کشته شدند.

قبل از ورود عباس کامل، مدیر سازمان اطلاعات و امنیت مصر، به نوار غزه، خیابان‌های شهر با پوسترهای بزرگی از عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، و پرچم آن کشور تزئین شد و صدها نفر از مردم با تکان دادن پرچم مصر به ‌مقام‌های مصری خوشامد گفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر آقای کامل به غزه گام دیگری است که مصر برای انجام نقشی مهم‌تر میان اسرائیل و حماس با هدف ازسرگیری مذاکرات متوقف‌شده صلح، برمی‌دارد.

سیسی مقام‌های مصری را ترغیب کرده است تا مشکل زندانیان اسرائیلی در دست حماس، و نیز بازگرداندن بقایای پیکر شهروندان اسرائیلی به آن کشور را حل کنند.

خلیل الحیه، مسئول امور امنیتی حماس در غزه، گفت که بحث درباره توافق مبادله زندانیان، باید از مذاکرات صلح جدا باشد. 

به گفته وزیر مسکن حماس، ۱۵۰۰ خانه در جریان جنگ اخیر در نوار غزه یکسره ویران شده است و ۱۵۰۰ واحد مسکونی دیگر آسیب جدی دیده‌اند، و ۱۷ هزار خانه دیگر هم به تعمیر نیاز دارند. به گفته او، هزینه بازسازی بر ۱۵۰ میلیون دلار بالغ می‌شود.

عباس کامل، روز یکشنبه در رام‌الله با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، و در اوشلیم با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ملاقات و درباره تثیبت صلح و بازسازی غزه مذاکره کرده بود.

همچنین، روز یکشنبه وزیران خارجه مصر و اسرائیل در قاهره ملاقات، و درباره تمدید آتش‌بس گفت‌وگو کرده بودند.