چینی‌ها می‌توانند سه فرزند داشته باشند

این تصمیم در پی کاهش چشمگیر میزان زاد و ولد در چین صورت می‌گیرد، که پرجمعیت‌ترین کشور جهان است

سیاست تک‌فرزندی بخشی از برنامه کلی چین برای مهار رشد جمعیت بود که از سال ۱۹۸۰ به اجرا در آمد - STR / AFP

به گزارش رسانه‌ دولتی چین، این کشور به زوج‌های چینی اجازه داده تا سه فرزند داشته باشند و این تازه‌ترین کاهش سخت‌گیری‌های قوانین برنامه‌ریزی خانواده از پایان «سیاست تک‌فرزندی در سال ۲۰۱۳» است.

به گزارش خبرگزاری رسمی شین‌هوا این تغییر در جلسه دفتر سیاسی حزب کمونیست به ریاست شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، به تصویب رسید. بنا به اعلام دفتر سیاسی حزب کمونیست چین، این کشور سن بازنشستگی را هم افزایش خواهد داد.

این تصمیم در پی کاهش چشمگیر میزان زاد و ولد در چین صورت می‌گیرد که پرجمعیت‌ترین کشور جهان است و به گزارش این رسانه دولتی «هدف از آن بهبود ساختار جمعیت چین و مقابله  فعال با معضل پیری در این کشور است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیاست تک‌فرزندی بخشی از برنامه کلی چین برای مهار رشد جمعیت بود که از سال ۱۹۸۰ به اجرا در آمد و در آن برای متخلفان جریمه مالی و حتی سقط جنین اجباری در نظر گرفته بودند.

در نوامبر سال ۲۰۱۳ چین از کاهش برخی از محدودیت‌های این سیاست خبر داد که براساس آن اگر یکی از زوجین خودش تک‌فرزند بود می‌توانستند دو فرزند داشته باشند. در سال ۲۰۱۶ باز هم قدری از محدودیت این سیاست کاستند و تمام زوج‌ها اجازه یافتند تا دو فرزند داشته باشند.

اوایل همین ماه (مه) سرشماری ۱۰ سال به ۱۰ سال چین نشان داد که آهنگ رشد جمعیت به پایین‌ترین حد خود از آغاز این آمارگیری در دهه ۱۹۵۰ رسیده است به طوری که نرخ زاد و ولد در سال ۲۰۲۰ برابر با ۱.۳ به ازای هر زن یعنی همانند جوامع کهنسالی مثل  ژاپن و ایتالیا بود.

خبرهای بیشتر در دست انتشار است.

© The Independent

بیشتر از جهان