کشف یک گور دسته‌جمعی کودکان بومی در کانادا

برخی از این کودکان هنگام مرگ سه سال بیشتر نداشتند

مدرسه شبانه‌روزی «کاملوپس ایندین» در استان بریتیش کلمبیا در کانادا- Library and Archives Canada/Handout via REUTERS

یک گور دسته‌جمعی در محوطه یک مدرسه قدیمی در استان بریتیش کلمبیا در کانادا کشف و بقایای ۲۱۵ کودک بومی کانادایی، که برخی از آنها هنگام مرگ سه سال بیشتر نداشتند، در آن یافت شد.

به گزارش رویترز، این کودکان دانش‌آموزان مدرسه شبانه‌روزی «کاملوپس ایندین» بودند که یافتن بقایای اجساد آنها با کمک تجهیزات رادار زیرزمینی میسر شد. این مدرسه در سال ۱۹۷۸ تعطیل شده بود.

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا روز جمعه این کشف را اندوه‌بار خواند و در توییتی نوشت با اعلام این خبر «دلم شکست؛ این یادآوری دردناکی از آن فصل تاریک و شرم‌آور تاریخ کشورمان است.»

در گذشته، کودکان بومی کانادا به اجبار از خانواده‌هایشان جدا و در اینگونه مدارس اسکان داده می‌شدند. در یک تحقیق شش ساله که گزارش آن سال ۲۰۱۵ منتشر شد، از این اقدام با عنوان «قتل عام فرهنگی» یاد شده است.

در این گزارش جزئیاتی از آزارهای هولناک جسمی، تجاوز، سوء تغذیه و دیگر جنایاتی که بر حدود ۱۵۰ هزار کودک در این مدارس گذشته ارائه شده است. این مدارس از دهه ۱۸۴۰ تا دهه ۱۹۹۰ توسط کلیساها اداره می‌شدند.

بر اساس این گزارش، ۴۱۰۰ دانش آموز در این مدارس شبانه‌روزی جان خود را از دست دادند. دولت کانادا در سال ۲۰۰۸ رسما از وجود چنین نظامی در آن کشور عذرخواهی کرد.

بیشتر از جهان