کودکان کمتر از بزرگسالان قطرات ناقل کووید ایجاد می‌کنند

«حجم ذراتی که کودکان سنین دبستان هنگام صحبت کردن تولید می‌کنند به اندازه ذرات تولیدی بزرگسالان به هنگام تنفس است»

کودکان تا ۱۰ سال کمتر از بزرگسالان قطرات ریز معلق در هوا که ناقل کووید‌-۱۹ است تولید می‌کنند - Gints Ivuskans / AFP

بر اساس تحقیقی جدید در مورد انتقال کرونا، خطر پخش این ویروس توسط کودکان سنین دبستان کمتر از خطر پخش آن توسط بزرگسالان است.

بنا به یافته‌های این پژوهش که در آلمان انجام شده است کودکان تا ۱۰ سال، کمتر از بزرگسالان، قطرات ریز معلق در هوا که ناقل کووید‌-۱۹ است، تولید می‌کنند.

این قطرات ریز که هواویز (آیروسل) نام دارند با تنفس ما انتقال می‌یابند و بعد از قطرات بزرگتر ناشی از عطسه یا سرفه، جایگاه دوم را در رایج‌ترین روش‌های پخش کرونا دارند.

دیرک موربه، استاد ارشد دانشگاه و سرپرست این تحقیق، در مصاحبه با خبرگزاری پی‌دی‌ای آلمان گفت: «حجم ذراتی که کودکان سنین دبستان هنگام صحبت کردن تولید می‌کنند به اندازه ذرات تولیدی بزرگسالان به هنگام تنفس است.»

به گفته استاد موربه این یافته به مقام‌های بهداشت عمومی آلمان امکان می‌دهد به هنگام بازنگری در ضوابط دبستان‌ها «بهتر بتوانند خطر ابتلا را ارزیابی کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشگاه فنی برلین و بیمارستان آموزشی چاریته در این تحقیق، قطرات هواویز پخش شده از طریق کودکان ۸ تا۱۰ سال گروه‌های همسرایان مدارس معروف برلین را بررسی کردند.

استاد موربه می‌گوید: «با توجه به پایین بودن حجم هواویزها و موجود بودن ابزارهای آزمایش، بهتر می‌توانیم خطر ابتلا را ارزیابی کنیم و شرایط مناسب برای فعالیت‌های درون‌کلاسی و فوق برنامه را فراهم کنیم.»

مدارس آلمان در فوریه ۲۰۲۱ بازگشایی شدند اما در قسمت‌های بسیاری از این کشور درس‌ها را در کلاس‌های کوچک‌تری برگزار می‌کنند و در فعالیت‌های فوق برنامه مثل برنامه‌های هم‌سرایی بر رعایت فاصله‌گیری اجتماعی تاکید دارند.

بنا به سند پیش‌نویس وزارت بهداشت آلمان که قبل از نشستی درباره تزریق واکسن در روز پنجشنبه، انتشار یافت این کشور قصد دارد واکسن کرونای کافی برای تزریق دوز اول به تمامی کودکان ۱۲ ساله و بالاتر را تا پایان ماه اوت فراهم کند.

آلمان که در آغاز برنامه تزریق واکسن کند عمل کرد سرعت برنامه تزریق را افزایش داده است و قرنطینه‌ سراسری برقرار کرد که اکنون در حال لغو شدن است.

با توجه به آنکه بیش از ۴۰ درصد جمعیت ۸۳ میلیون نفری این کشور دست‌کم یک دوز واکسن را تزریق کرده‌اند موضوع تزریق واکسن به نوجوانان در کانون توجه قرار گرفته است.

آنگلا مرکل روز پنجشنبه راجع به این موضوع با مدیران ۱۶ ایالات فدرال آلمان صحبت خواهد کرد. سازمان داروی اروپا هم ممکن است روز جمعه تزریق واکسن فایزر به کودکان ۱۲ تا ۱۵ سال را تصویب کند.

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان