بازداشت یکی از فرماندهان حشدالشعبی در عراق

شماری از نیروهای حشدالشعبی با تعداد زیادی خودرو و سلاح وارد منطقه سبز بغداد شده و چند ساختمان دولتی را محاصره کردند

نیروهای امنیتی و نیروهای مقابله با تروریسم عراق، برای محافظت از ساختمان‌های دیپلماتیک و دولتی به منطقه سبز اعزام شدند-REUTERS/Thaier Al-Sudani

در پی انتشار خبر بازداشت یک فرمانده حشدالشعبی (بسیج مردمی)، پایتخت عراق در روز چهارشنبه (۲۶ مه) صحنه ناآرامی‌ها و تنش‌ها شد و حامیان حشدالشعبی و نیروهای دولتی درگیر شدند.

شماری از نیروهای این گروه شبه‌نظامی با تعداد زیادی خودرو و سلاح وارد منطقه سبز شده و چند ساختمان دولتی را محاصره کردند. منطقه سبز بغداد محل استقرار ادارات و سازمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی است.

پیشتر در بامداد چهارشنبه، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی عراق، قاسم مصلح، فرمانده شبه‌نظامیان حشدالشعبی در استان انبار را به اتهام «اقدام‌های تروریستی»‌  بازداشت کرده بودند. در پی بازداشت او، نیروهای این گروه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق را تهدید کردند.

شبکه خبری العربیه از تهدید و حمله شبه‌نظامیان «حشدالشعبی» به دفاتر این شبکه و شبکه خبری الحدث در عراق خبر داد و گفت که دلیل این اقدام پوشش اخبار محاصره منطقه سبز بغداد به دست نیروهای این گروه در شبکه‌های خبری فوق بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای امنیتی و نیروهای مقابله با تروریسم عراق، برای محافظت از ساختمان‌های دیپلماتیک و دولتی به منطقه سبز اعزام شدند.ارتش عراق در بیانیه‌ای گفت که یک کمیته مشترک بازجویی از او را آغاز کرده است. برخی از منابع خبری در عراقی گفته‌اند که قاسم مصلح ساعاتی پس از بازداشت آزاد شده است. 

نیروهای حشد‌الشعبی عراق مجموعه ای از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه هستند که  تحت حمایت مالی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند. حشد‌الشعبی  در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با داعش سازماندهی شد.

پس از بروز خشونت‌ها، الکاظمی دستور داد کمیته‌ای مشترک متشکل از نمایندگان وزارت دفاع و کشور و همچنین نیروهای امنیتی و حشدالشعبی برای تحقیق درباره این تحولات تشکیل شود. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که بازداشت مصلح به پیشنهاد کمیته مبارزه با فساد و با حکم قضایی صورت گرفت. این خبرگزاری به نقل از چهار منبع آگاه گفت که قاسم مصلح به فساد و هم‌دستی در ترور فعالان عراقی در شهر کربلا متهم است.

جنجال‌ها بر سر بازداشت این سرکرده نیروهای حشد‌الشعبی ، نشان‌دهنده کار دشوار دولت عراق در اعمال حاکمیت قانون و کنترل گروه‌های قدرتمند شبه‌نظامی است. تلاش دولت برای بازداشت افراد مرتبط با گروه‌های شبه‌نظامی در گذشته نیز موجی از ناآرامی‌های مشابه را پدید آورده بود.

مقام‌های عراقی عمدتا از مجازات عوامل حمله به فعالان مدنی و سیاسی سرباززده‌اند. در تابستان گذشته، نیروهای ضدتروریسم عراق ده‌ها نفر از نیروهای کتائب حزب‌الله، از گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، را بازداشت کرد، اما به دنبال افزایش‌ تنش‌ها و خشونت‌ها علیه دولت، همگی آنان آزاد شدند.

در پی افزایش موارد ترور و قتل منتقدان و فعالان سیاسی توسط مهاجمان ناشناس، به ویژه کشته شدن «ايهاب وزنی» از فعالان سازمان دهندگان تظاهرات  که در ماه جاری (ماه مه) در كربلا به ضرب گلوله کشته شد، روز سه‌شنبه هزاران نفر از معترضان عراقی در بغداد و شماری از شهرهای جنوبی عراق تظاهرات کردند و خواستار پایان فساد دولتی و توقف ترور فعالان سیاسی و مدنی و روزنامه‌نگاران شدند.

آنان همچنین به ناکارایی دولت در یافتن عاملان قتل فعالان سیاسی اعتراض کردند و خواستار اجرای عدالت و مجازات مسئولان قتل بیش از ۶۵۰ نفر از جمله ده‌ها روزنامه‌نگار، منتقدان دولت و فعالان سیاسی شدند که از اکتبر ۲۰۱۹ به این سو به قتل رسیده‌اند.

منابع عراقی گفته‌اند که در پی بازداشت قاسم مصلح، چند فایل صوتی منتسب به او منتشر شده که نشان می‌دهد او در ترور ایهاب الوزنی و دیگر فعالان برجسته‌ سیاسی در کربلا دست داشته است.