اظهارات متناقض ربیعی و عراقچی در مورد مسائل باقیمانده در وین

ربیعی: موارد باقیمانده «بسیار جزئی» هستند، عراقچی: «مسائل جدی و مهمی» وجود دارد

سخنگوی دولت ایران، روز سه‌شنبه و همزمان با آغاز پنجمین دور مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین، ابراز خوشبینی کرد که این گفت‌وگوها که با هدف احیای توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ در جریان است، به زودی به نتیجه برسد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، علی ربیعی در یک نشست خبری در تهران گفت که بخش عمده مذاکرات درباره لغو تحریم‌ها و اقدامات طرفین برای بازگشت به تعهدات پایان یافته و تفاهم‌های مقدماتی حاصل شده است. وی با بیان این که موارد باقیمانده «بسیار جزئی» هستند، اظهار داشت که به دلیل آن که مذاکرات همچنان در جریان است، نمی‌توانیم وارد جزئیات شویم، اما با توجه به روند مذاکرات، به حل و فصل موارد جزئی و اجرایی باقیمانده، خوشبین هستیم.

این در حالی است که عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین، پیش از آغاز نشست امروز گفته بود که کماکان، «مسائل جدی و مهمی» وجود دارد که هنوز حل نشده‌اند و باید حل و فصل شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی اظهار داشت: «ما در چهار دوره گذشته پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم و مسیر مشخصی را طی کردیم و مسیر روشنی را می‌دانیم که باید طی کنیم؛ ولی خب مسائل جدی و مهمی کماکان باقی مانده است که باید حل و فصل شود.»

تهران و شش قدرت جهانی شامل ایالات‌متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ برای اعمال محدودیت‌های خاص بر برنامه هسته‌ای ایران، در ازای لغو تحریم‌های اعمال شده مرتبط با آن برنامه، به توافق رسیدند. دولت قبلی آمریکا با هدف دستیابی به توافقی که فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی را نیز دربرگیرد، از آن توافق خارج شد اما جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا و جانشین دونالد ترامپ، می‌خواهد به این توافق بازگردد.

ایران می‌گوید از آنجا که ابتدا آمریکا از توافق خارج شده است، باید ضمن بازگشت به آن، تحریم‌هایی که اعمال کرده است را لغو کند. آمریکا می‌گوید برای این کار، ایران باید از تعهدات هسته‌ای خود در برجام که نادیده گرفته است، به‌ طور کامل پیروی کند.

دو طرف برای حل این اختلاف، از بیش از یک ماه پیش، مذاکراتی را در وین آغاز کرده‌اند که چون به‌ طور غیرمستقیم و با وساطت اتحادیه اروپا انجام می‌شود، به کندی پیش می‌رود؛ هرچند طرفین از روند آن ابراز رضایت کرده‌اند.

رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده آمریکا، روز دوشنبه و پیش از سفر به وین، در پیامی در توییتر، آخرین دور گفت‌وگوها را سازنده توصیف کرد و نوشت که پیشرفت معناداری دیده شده است.

او در ادامه توییت خود تاکید کرد که با این حال، هنوز کارهای زیادی باقی مانده است که باید انجام شوند.

تلاش ایران و آمریکا برای احیای برجام در حالی است که برخی متحدان ایالات‌متحده در منطقه مانند اسرائیل و عربستان سعودی، از آن ابراز نگرانی کرده‌اند و می‌گویند توافق قبلی برای مهار جاه‌طلبی‌های تهران کافی نیست.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌متحده که به اسرائیل سفر کرده است، روز سه‌شنبه بار دیگر وعده داد که واشینگتن متحدان خود در خاورمیانه را در جریان آخرین تحولات مربوط به بازگشت احتمالی به برجام قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز پس از دیدار با بلینکن در اورشلیم، ابراز امیدواری کرده است که آمریکا در این مذاکرات توافقی را امضا نکند که به بازگشت دوباره به همان برجام قبلی منجر شود.

وی در ادامه هشدار داد که مذاکرات جاری در وین هر نتیجه‌ای در بر داشته باشد، اسرائیل همواره حق دفاع از خود در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران، از جمله برنامه هسته‌ای آن، را برای خود محفوظ نگه خواهد داشت.