صالحی: غنی‌سازی شصت درصدی را ادامه می‌دهیم

«بیانیه‌ مشترکی در کار نبود، موضوع را به آژانس ابلاغ کردیم»

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران - HO / Iranian Presidency / AFP

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که غنی‌سازی ۶۰ درصد، ۲۰ درصد و ۵ درصد همچنان ادامه دارد و میزان انباشت ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی در ایران، بیش از ۹۰ کیلوگرم است.

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی روز دوشنبه افزود: «میزان اورانیوم ۶۰ درصد ما بالای ۲.۵ کیلوگرم رسیده است و اورانیوم ۵ درصد ما هم بالای ۵ تُن است و فعالیت‌های هسته‌ای ما همچنان ادامه دارد.»

روز دوشنبه به صورت رسمی اعلام شد که توافق موقت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمدید شده است. کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در پیوند با فعالیت دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دسترسی آنها به داده‌های آن دوربین‌ها گفت: «تصمیم ایران برای ادامه ضبط داده‌های دوربین‌ها حداکثر تا یک ماه دیگر، امروز (دوشنبه) از سوی سازمان انرژی اتمی به اطلاع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی‌اکبر صالحی دراین باره گفت: «هیچ بیانیه مشترکی در این باره نداریم و این تصمیم نظام را ابلاغ کردیم و امیدواریم در این فرصت داده شده، مذاکرات به نتیجه مورد نظر برسد.»

او درباره تمدید مهلت ضبط دوربین‌های مستقر آژانس و گفت‌وگو با رافائل گروسی، مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «مذاکرات ۱+۴ در وین در جریان است و تصمیم جمهوری اسلامی ایران بر این قرار شد که تا یک ماه دیگر برنامه‌ها ضبط شود و این مصوبه، حوالی ظهر در تماسی تلفنی به گروسی ابلاغ شد.»

کاظم غریب‌آبادی هم پیشتر گفته بود که داده‌های سه ماه گذشته همچنان در اختیار سازمان انرژی است و به آژانس منتقل نمی‌شود. داده‌های یک ماه پیش نیز صرفاً نزد ایران خواهد ماند. در زمینه حذف یا انتقال داده‌ها نیز همان شرایط تفاهم مشترک سه‌ماهه همچنان حاکم خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران پیش‌تر در ماه فوریه گفته بودند که با وجود کاهش همکاری تهران با آژانس، از جمله در محدود کردن بازرسی‌ها، قرارداد موقتی را برای تداوم بازرسی‌های «ضروری» آژانس و راستی‌آزمایی فعالیت‌ها در ایران امضا کرده‌اند.

تمدید قرارداد بازرسی میان ایران و آژانس برای حفظ مذاکرات غیرمستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، برای احیای برجام ضروری است. دیپلمات‌های ارشد فرانسه، بریتانیا، و آلمان هشدار داده‌اند که یافتن راه‌حل در این مرحله نقش مهمی دارد.

از سویی، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه با اشاره به گفته‌های آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت: «اعتراف دولت آمریکا به شکست تحریم‌ها، پیروزی دیگری را در تاریخ کشورمان ثبت کرد و در اثر پایداری و مقاومت ملت مردم ایران، آمریکایی‌ها امروز ناگزیرند همه تحریم‌های ناقض برجام را برطرف کنند و این پیروزی مضاعفی برای ایران خواهد بود.»

آنتونی بلینکن روز یکشنبه در گفت‌وگویی با شبکه خبری ای‌بی‌سی آمریکا، گفته بود: «همه [دخالت‌های منطقه‌ای] ایران در دوران اعمال سیاست فشار حداکثری از سوی دولت پیشین [دونالد ترامپ] هم ادامه یافت.»