کرزی: در حال ایجاد جبهه مقاومت هستیم

رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان می‌گوید که روشن نیست رهبر طالبان با اشرف غنی دیدار کند

حامد کرزی توضیح می‌دهد که جنگ جاری منازعه افغان‌ها نیست و از طرف‌های افغان علیه همدیگر استفاده می‌شود-OMAR SOBHANI / POOL / AFP

حامد کرزی، رئيس‌جمهوری پیشین افغانستان، می‌گوید که رهبران افغانستان در حال تشکیل «جبهه واحد مقاومت» در این کشور هستند.

او با بررسی نقش پاکستان در حمایت از طالبان و تلاش این کشور برای اعمال نفوذ به وسیله این گروه در افغانستان، به روزنامه اشپیگل آلمان گفت: «حملات پاکستان با تمام قوت ادامه دارد و جنگ در جریان است؛ اما پاکستان باید بداند که نمی‌تواند از راه زور پیروز شود. آن‌ها شاید ما را بکشند، شاید بتوانند بمب و افراطیون را علیه ما به کار گیرند اما نمی‌توانند روحیه ما را در هم بشکنند. تسلط بر افغانستان از بیرون، هرگز جواب نداده است؛ نه برای بریتانیا، نه برای شوروی و نه برای ایالات متحده آمریکا با تمام منابعش.»

او افزود:‌ «پاکستان هم نمی‌تواند کامیاب شود. هم اکنون ما در حال تشکیل جبهه مقاومت هستیم. لذا خواهش من از پاکستان این است که بیایید معقول باشیم. بیایید بین کشورهایمان یک رابطه متمدنانه آغاز کنیم.»

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، این روزها تقریبا با تمام رهبران عمده این کشور، دیدارهای متعددی داشته است تا در پی خروج نیروهای آمریکایی در ۱۱ سپتامبر از افغانستان، در مقابل طالبان موضع واحدی اتخاذ کنند.

احزاب سیاسی و چهره‌های اثرگذار مانند احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود و مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان، نیز افراد زیادی را دور خود جمع کرده‌اند و گزارش‌های مبنی بر توزیع اسلحه در میان افراد آن‌ها به گوش می‌رسد.

با وجود تلاش‌های آمریکا و جامعه جهانی برای دستیابی به توافق صلح با طالبان از طریق مذاکرات بین‌الافغانی، پیشرفت‌ها در این زمینه کند بوده و نگرانی‌ها از ادامه موج شدید جنگ و خونریزی و تلاش طالبان برای تصرف کشور از راه زور، افزایش یافته است.

آقای کرزی درباره گزارش‌ها مبنی بر برگزاری کنفرانسی در پاکستان که در آن اشرف غنی و ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان، برای نخستین بار رو در رو با یکدیگر دیدار خواهند کرد، می‌گوید: «هنوز هیچ چیز رسمی نیست. ما از چنین پیشنهادی با کمال میل استقبال می‌کنیم. همزمان به نشست ترویکا توسعه‌یافته هم که به ابتکار روسیه جریان دارد و چین و ایالات متحده نیز به آن پیوسته‌اند، خیلی امیدواریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند دور از این نشست‌ها در مسکو و دوحه با حضور فرستادگان ویژه روسیه، چین، آمریکا و پاکستان در امور افغانستان برگزار شده است و براساس گزارش‌ها، آتش‌بس سه روزه عید فطر نیز در نتیجه همین جلسات حاصل شد. این کشورها از طالبان خواسته‌اند از آغاز حملات بهاری خودداری کنند.

هر سال در فصل بهار، طالبان حملات بهاری خود را با نام مشخصی شروع می‌کنند که به جنگ و خونریزی دامن می‌زند؛ اما امسال با وجود حملات شدید شورشیان،‌ تاکنون فصل بهاری جنگ، رسما اعلام نشده است.

آقای کرزی درباره ادعای نمایندگی از مردم طرف‌های جنگ نیز گفت: «ابتدا هر دو طرف، طالبان و دولت، که اسلحه قدرت‌های خارجی را در دست دارند، باید از این بحث خودداری کنند که از مردم افغانستان نمایندگی می‌کنند. توصیه من است که بگذارید طالبان بازگردند. بگذارید شرکت کنند و خود را در میان مردم ثابت کنند؛ از طریق لویه جرگه یا انتخابات یا همه‌پرسی که در سراسر جهان رواج دارد. آن وقت مشخص خواهد شد که واقعا چه کسی نماینده مردم است.»

او با صراحت اعلام کرد که در همان سال‌های نخست ریاست‌جمهوری‌ خود دریافته‌ است که این جنگ، منازعه میان افغان‌ها نیست و مردم افغانستان در شکل طالبان و جمهوریت، علیه یکدیگر استفاده می‌شوند و هر دو، قربانی قدرت‌های خارجی هستند.

آقای کرزی می‌افزاید:‌ «آمریکا همزمان از هر دو طرف جنگ حمایت می‌کرد؛ بر روستاهای ما بمب می‌ریخت تا با طالبان مبارزه کند در حالی‌ که از همان کشوری که پیکارهای تروریستی طالبان را هماهنگ می‌کرد، حمایت مالی به عمل می‌آورد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، یک بار گفت که در ۱۹ سال گذشته،  این کشور ۳۵ میلیارد دلار به پاکستان کمک کرده است. این سیاست متضاد، جان هزاران افغان نظامی و غیرنظامی را گرفته است. به من بگویید آیا قرار بود افغانستان به صلح برسد؟»

بیشتر از جهان