مسلمانان جهان در عید قربان چه می‌خورند؟

در مقایسه با غذاهای شیرین عید فطر، در عید قربان غذاهای شور و ترش صرف می‌شود

Tasnin Agency 

عید قربان امسال در فاصله روزهای ۱۱ تا ۱۵ اوت برگزاری می‌شود .

این عید دومین عید مهم دنیای اسلام است (اولین عید مهم، عید فطر است) و بعضا از آن به عنوان «عید نمکین» یاد می‌شود، چرا که در مقایسه با غذاهای شیرین عید فطر، در این عید بیشتر غذاهای شور و ترش صرف می‌شود.

در عید قربان، برای گوشت (لازم برای پخت در خوراک)  نیاز به قربانی‌کردن یک حیوان، معمولا گوسفند، است که در عین حال، نمادی از آمادگی ابراهیم برای قربانی کردن پسرش در راستای اطاعت از امر خدا به‌شمار می‌رود.

به همین دلیل در این روز غذاهای بسیاری با گوشت بره و گوسفند پخته می‌شود. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا با انتخاب ما از غذاهای محبوب در عید قربان آشنا شوید.

«بریانی» یک غذای محبوب است که با برنج آسیای جنوبی و سبزیجات مختلف، گوشت (معمولا گوسفند)، ادویه و سبزی‌های معطر پخته می‌شود. این غذا معمولا به همراه خورشت‌های دیگر سرو می‌شود. 

غذاهای موجود در جشن‌های عید قربان شامل دسته‌ای متنوع از غذاهای رژیم گیاهخواری است. در مراکش، «طاجین» غذایی محبوب است که عبارت است از خورشتی ترش و شور و از سبزیجات بخارپز درست می‌شود. می‌توان گوشت سفید، قرمز یا حتی ماهی را هم به این غذا اضافه کرد و معمولا همراه با کوسکوس (بلغور عربی) سرو می‌شود.

«قرمه» غذای محبوب دیگری است که هم می‌تواند فقط با سبزیجات درست شود، هم گوشت داشته باشد. این غذا نوعی خورشت کاری است که در شبه‌جزیره هند بسیار محبوب است و با سبزیجات و گوشت قرمز که در خامه یا ماست همراه با ادویه خوابانده شده است، درست می‌شود و به همین‌ دلیل، سسی غلیظ دارد. مانند سایر خورشت‌های کاری، قرمه هم با برنج سرو می‌شود.

«مقلوبه» غذای محبوب دیگری در خاورمیانه است که از ترکیب سبزیجات سرخ‌شده، گوشت و برنج درست می‌شود و نحوه آماده کردن آن به این شکل است که اول همه مواد در یک قابلمه پخته می‌شود و بعد برای سرو کردن قابلمه را سروته در ظرف بر‌می‌گردانند تا کیکی ترش و شور را سر سفره ببرند. 

«توفاهیجه» یک دسر بوسنیایی است که از سیب آب‌پزشده در آب‌شکر درست می‌شود که با دانه‌های مختلف پر شده و روی آن با خامه تزیین می‌شود. این دسر معمولا در لیوانی بزرگ سرو می‌شود.

«شیرخرما» یک دسر مغولی، به معنای شیر با خرما است از ورمیشل، شیر، شکر، خرما و میوه‌های خشک ‌شده درست می‌شود. برای درست کردن آن، اول ورمیشل در شیر پخته می‌شود تا نرم شود و به شیر غلظت بدهد، سپس میوه‌های خشک بر روی آن ریخته می‌شود.

«معمول» که یک شیرینی خمیری و آغشته به کره است، در لبنان محبوب است. این شیرینی معمولا با مخلوطی از دانه‌های گردو و پسته، شکر و گلاب پر می‌شود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/life

© The Independent

بیشتر از جهان