نورد استریم ۲؛ آمریکا تحریم‌ روسیه را لغو می‌کند

بلینکن بر ترجیح واشینگتن برای «رابطه‌ای قابل پیش‌بینی و پایدار با روسیه» تاکید دارد

انتقال گاز از روسیه به اروپا باعث افزایش اهرم روسیه به عنوان یک منبع انرژی حیاتی می‌شود - Mladen ANTONOV / AFP

ایالات متحده اعلام کرد که تحریم‌ها علیه شرکت نظارت بر ساخت خط لوله گازی نورد استریم ۲ را متوقف خواهد کرد. اقدامی که خشم جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا را برانگیخته اما با تحسین و استقبال مقام‌های آلمان و روسیه مواجه شده است. 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در گزارشی که به کنگره ارسال کرده، نوشته است حفظ تحریم‌ها بر روابط ایالات متحده با آلمان، اتحادیه اروپا و دیگر متحدانش در اروپا تاثیر منفی خواهد گذاشت.

بایدن که پس از روی کار آمدن متعهد شده بود «در مقابل اقدام‌های تجاوزگرانه روسیه» خواهد ایستاد، اکنون معتقد است که لغو تحریم‌ها به نفع ایالات متحده است. به نظر می‌رسد دولت بایدن در تلاش است تا روابط خود را با آلمان از نو بسازد؛ روابطی که در دوران رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ آشفته بود. بلینکن در این رابطه می‌گوید دولت بایدن بر تقویت اتحاد در سطح بین‌المللی برای مقابله با چالش‌های سیاست خارجی تاکید دارد و خواهان «یک رابطه پایدار و قابل پیش‌بینی با روسیه» است. به گفته او این تلاشی است برای بازسازی روابط آمریکا با متحدانش در اروپا.

از سوی دیگر این تصمیم از جانب منتقدان این پروژه در کنگره آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است. مایکل مک کال، عضو رده‌بندی جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان در امور خارجه آمریکا در واکنش به این تصمیم می‌گوید: «اگر پوتین مجاز به انجام این خط لوله باشد، به این دلیل است که دولت بایدن اجازه این اتفاق را داده است. این یک پروژه نفوذ روسیه است که وابستگی انرژی اروپا به مسکو را عمیق‌تر می‌کند و اوکراین را در برابر تجاوزات روسیه آسیب‌پذیرتر.»

به گفته جیم ریچ، جمهوری‌خواه ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، نیز این هدیه‌ای به پوتین است که فقط باعث تضعیف نفوذ ایالات متحده در آستانه اجلاس قریب‌الوقوع بایدن و پوتین خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بایدن خط لوله تقریبا به اتمام رسیده از روسیه به آلمان را معضلی می‌داند که وی را مجبور به انتخاب بین برقراری روابط مخدوش با برلین و تحقق وعده برای مخالفت با این پروژه می‌کند اما بلینکن بر ترجیح واشینگتن برای «رابطه‌ای قابل پیش‌بینی و پایدار با روسیه» تاکید دارد و معتقد است این حرکت ممکن است به ایجاد ثبات در روابط ایالات متحده با روسیه کمک کند. 

در حال حاضر ایالات متحده صادرکننده گاز طبیعی به اروپا است. گفته می‌شود انتقال گاز از روسیه به‌رغم تامین ارزانتر باعث افزایش اهرم روسیه به عنوان یک منبع انرژی حیاتی در اروپا می‌شود، امنیت انرژی اروپا را تهدید و نفوذ روسیه را افزایش می‌دهد.

خط لوله گازی زیردریایی «نورد استریم ۲» که روسیه و آلمان را به هم متصل می‌کند سال‌ها مورد انتقاد شدید واشینگتن و برخی کشورهای اروپای شرقی قرار گرفته است. منتقدان معتقدند که این امر اروپا را به منابع انرژی روسیه وابسته‌تر خواهد کرد و امیدوار بودند که با هدف قرار گرفتن این شرکت آلمانی و مدیر ارشد آن، اجرای پروژه متوقف شود. 

این پروژه می‌تواند اوکراین را دور بزند و از هزینه‌های سودآور ترانزیت محروم کند. ایالات متحده برای مسدود کردن این خط لوله تلاش‌های زیادی کرده است اما دولت آلمان با بیان اینکه این پروژه‌ای تجاری است، از متوقف کردن آن خودداری می‌کند.

بیشتر از جهان