جورج بوش: بهترین رویکرد، درک خطر ایران برای صلح جهان است

«در هر توافقی، باید خطرهای ایران سلطه‌جو را برای متحدان و ثبات به یاد داشتیم باشیم»

جورج بوش گفت: «این نفوذ ایران است که اسرائیل را هدف گرفته است»-Cliff Hawkins / Getty Images via AFP

جورج بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای به فاکس‌نیوز گفت که گروه «تروریستی» حماس تحت حمایت ایران به اسرائیل حمله می‌کند.

او گفت: «این نفوذ ایران است که اسرائیل را هدف گرفته است.»

بوش که از زمانی که کاخ سفید را ترک کرده کمتر در مورد موضوعات سیاسی موضع‌گیری می‌کند، تاکید کرد که «بهترین رویکرد در قبال ایران این است که درک کنیم که نفوذ آن برای صلح جهان خطرناک است.»

از ۱۱ روز پیش، دور جدید درگیری‌ها بین اسرائیل و حماس و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی آغاز شده است.

در جریان این درگیری‌ها هزاران موشک و راکت شلیک شده و بیش از ۲۳۰ نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان حزب‌الله لبنان، دیگر گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران نیز از جنوب لبنان به اسرائیل حمله می‌کند. در این بین رهبران حماس و جهاد اسلامی از حمایت‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی قدردانی کرده‌اند.

در حالی که تلاش‌ها تا کنون برای کاهش تنش‌ها ناموفق بوده، امیدواری‌هایی نسبت به اعلام آتش‌بس در روز جمعه ایجاد شده است.

بوش به فاکس‌نیوز گفت: «ایران در جریان‌های تندرو در لبنان و سوریه و یمن دخالت دارد و به دنبال افزایش نفوذ خود است.»

سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت سنا نیز با اشاره به شلیک ۳ هزار و ۷۵۰ راکت از سوی منطقه فقیرنشین غزه به اسرائیل به نقل ایران اشاره کرده است. او می‌گوید، «ایران انبار راکتی حماس را پر می‌کند.»

این در حالی است که حسین سلامی، فرمانده سپاه روز چهارشنبه گفته بود، تهران از فلسطینی‌ها در مبارزه با آنچه آن را «رژیم صهیونیستی» خواند، حمایت می‌کند.

بوش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش دولت بایدن برای بازگشت به برجام گفت هرگونه توافق جدید با ایران باید جامعه باشد و نه تنها توانمندی‌های هسته‌ای، بلکه نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی را نیز شامل شود.

او تاکید کرد:‌ «و می‌دانید، در هر توافقی، باید خطرهای ایران سلطه‌جو را برای متحدانمان و ثبات به یاد داشتیم باشیم، پس توافق باید جامع باشد.»

بوش در عین حال از پیمان ابراهیم که با کمک دولت دونالد ترامپ برای برقراری صلح و بهبود روابط بین اسرائیل و امارات متحده عربی برقرار شد و دیگر کشورهای عربی نیز در مسیر آن گام برداشتند، حمایت کرد.