پومپئو: پولی که بایدن به ایران می‌فرستد، به جیب حماس و حزب‌الله می‌رود

«دولت بایدن با همان رژیمی پای میز مذاکره نشسته که حامی گروه‌های تروریستی در حال حمله به اسرائیل است»

پومپئو می‌گوید جمهوری اسلامی پول‌های آزادشده را برای گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه هزینه می‌کند-Nicholas Kamm / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا هشدار داد، دلارهای آمریکایی که در صورت بازگشت دولت بایدن به برجام به ایران می‌رود، در نهایت صرف گروه‌های تروریستی مانند حماس می‌شود که هم‌اکنون درگیر حمله‌های راکتی به اسرائیل است.

پومپئو که با اتاق خبر آمریکا در شبکه فاکس‌نیوز صحبت می‌کرد، بحران جاری در اسرائیل را به تلاش دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای ارتباط داد. توافقی که دولت ترامپ سه سال قبل آن را «بدترین توافق تاریخ آمریکا» عنوان کرده و از آن خارج شده بود. او هشدار داد که جمهوری اسلامی ایران منابع مالی را برای گروه‌های نیابتی خود در منطقه هزینه می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیدگاهی که بخشی از افکار عمومی در ایران نیز به آن باور دارد. در ۱۰ روز گذشته به موازات حمله‌های راکتی حماس و جهاد اسلامی به اسرائیل، برخی ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که این راکت‌ها، پول واکسن‌هایی است که برای مردم ایران خریداری نشد. از سوی دیگر رهبران حماس و جهاد اسلامی به روشنی و به طور رسمی از جمهوری اسلامی بابت حمایت‌های همه‌جانبه و موشک‌های بدر-۳ که در حمله‌های جاری مورد استفاده قرار گرفته قدردانی کردند.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در ادامه گفت که آنچه امروز تغییر کرده این است که دولت بایدن برای اینکه چند میلیارد پول دو، پنج، هفت یا ده میلیارد دلار، به جمهوری اسلامی بدهد با ایرانی‌ها در وین پای میز مذاکره نشسته است.

پومپئو هشدار داد: «این همان پولی است که به دست حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی می‌رسد.» ما پول را به همان رژیمی می‌دهیم که از همان گروه‌های «تروریستی» حمایت می‌کند که در حال حمله راکتی به اسرائیل هستند.

در همین حال مایک پنس، معاون سابق دونالد ترامپ نیز وضعیت فعلی و بحران در اسرائیل را به «شکست‌»‌های دولت بایدن ارتباط داد و گفت دولت بایدن به جای اینکه با قدرت به دنبال صلح باشد، ضعف نشان می‌دهد و هزینه آن را دوستان ما در اسرائیل می‌پردازند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز پیش‌تر «ضعف» بایدن را عامل وضعیت فعلی در منطقه عنوان کرده بود.

اظهارات وزیر امور خارجه سابق آمریکا در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌ها از وین، محل برگزاری مذاکرات ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) و آمریکا، حاکی از خوش‌بینی طرفین نسبت به پیشرفت به سوی یک توافق است.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای که مدت‌هاست برای نهایی کردن توافق در وین به سر می‌برد، اخیرا ابراز امیدواری کرده بود که با لغو تحریم‌ها تا ۳۱ اردیبهشت، ایران به اجرای پروتکل الحاقی بازگردد. تا سه روز دیگر مدت توافق سه‌ماهه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌منظور حفظ نظارت‌های کلیدی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به پایان می‌رسد.

بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند که توافق اولیه با ایران شامل لغو تحریم‌های مغایر با برجام و آزادسازی بخشی از اموال بلوکه شده و مبادله زندانیان و از سرگیری تعهدات از سوی ایران خواهد بود.

این درحالی است که مقامات دولت سابق آمریکا و گروهی از سناتورهای جمهوریخواه علیه بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها و آزادسازی منابع مالی هشدار داده‌اند.

به گفته آنها در صورت لغو تحریم‌ها و بهره‌مندی تهران از منابع مالی مورد نیاز، جمهوری اسلامی دیگر برای مذاکره بر سر موضوعات گسترده‌تر شامل نگرانی‌های منطقه‌ای و فعالیت‌های موشکی انگیزه‌ای نخواهد داشت.