اخراج کوچی‌ها از پنجشیر افغانستان

معاون اول رئيس جمهوری افغانستان با اخراج کوچی‌ها از استان پنجشیر مخالفت کرد

از شب گذشته (دوشنبه) تاکنون ویدیویی در صفحه‌های اجتماعی دست‌‌به‌دست می‌شود که نشان می‌دهد شماری از افراد مسلح غیرمسئول، کوچی‌هایی را که با کاروان رمه‌های حیواناتشان داخل استان پنجشیر شده بودند را دوباره اخراج می‌کنند و به آنها هشدار می‌دهند که فورا این استان را ترک کنند یا اینکه به زور اسلحه بیرون رانده می‌شوند.

در ویدیویی که منتشر شده شخصی به نام عبدالحمید خراسانی، که متهم به داشتن اسلحه غیرقانونی است و رهبری گروه مسلح غیرمسئول در این استان را به عهده دارد، دیده می‌شود که با اسلحه‌ای که در دست دارد در حال بیرون کردن کوچی‌ها با رمه‌های گوسفندانشان از پنجشیر است و می‌گوید: «ما به‌هیچ‌وجه کوچی‌هایی را که دعوای مالکیت دارند به پنجشیر راه نمی‌دهیم، چون کوچی‌ها در تلاش ناامن‌سازی پنجشیر هستند که آرام‌ترین و امن‌ترین استان در افغانستان است.» 

پس از انتشار این ویدئو، امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان که زادگاه‌ اصلی‌اش نیز پنجشیر است در واکنش به این اتفاق هشدار داد کسانی که دست به اخراج کوچی‌ها در این استان بزنند دستگیر خواهند شد.

آقای صالح، در حالی که ویدیوی اخراج کوچی‌ها را از پنجشیر جعلی خواند، نوشت: «نگران نباشید، اوباشان رهگیر به پنجه قانون سپرده می‌شوند. صدها سال است مردم پنجشیر با کوچی‌ها روابط نیک و مراوده اقتصادی دارند.»

معاون اول رئیس جمهوری افغانستان درحالی‌که از متوقف نکردن هیچ‌کدام از کاروان کوچی‌ها در پنجشیر خبر داد، درمورد کسانی که جلوی آن‌ها را می‌گیرند، گفت: «به فرماندار امنیتی پنجشیر دستور دادم هرچه سریعتر علیه این افراد اقدام قانونی کند.»

عبدالحمید خراسانی، کسی که متهم به اخراج کوچی‌ها از پنجشیر است، پس از سخنان آقای صالح، بار دیگر واکنش نشان داد و بر سخنان قبلی خود مبنی بر راه ندادن کوچی‌ها به پنجشیر تاکید کرد و گفت: «کوچی‌ها غاصب هستند. کوچی به هر جایی که برود ادعای مالکیت دارد. کوچی حق ندارد که به اینجا بیاید و ما اجازه هم نمی‌دهیم.» او، از تمام ساکنان استان پنجشیر نیز خواست که هرگز اجازه ندهند که کوچی‌ها همراه با رمه‌های گوسفندانشان به پنجشیر بیایند و این استان را ناامن کنند.

آقای خراسانی، چند هفته پیش نیز در یک نوار ویدیویی هشدار داده بود که تلاش‌هایی وجود دارد تا به‌واسطه حضور کوچی‌ها در پنجشیر این استان را نیز نا آرام کنند. او در همان زمان به کوچی‌ها گفته بود که نباید همراه با رمه‌های گوسفندانشان به استان پنجشیر بیایند، «چون وضعیت امنیتی خیلی‌ها حساس و ظریف است و اگر صدای ما را نشوند و تلاش برای ورود داشته باشند هرگز اجازه نمی‌دهیم و مانند روز گذشته در برابرشان می‌ایستیم».

انتشار این خبر واکنش‌های مختلفی به همراه داشته است.

سمیع پریانی که متولد پنجشیر و ساکن کابل است، می‌گوید:«باید بگویم که متاسفانه کوچی‌های سال‌های قبل و کوچی‌های امروز خیلی‌ تفاوت کرده‌اند. هدف کوچی‌های دیروز چراندن گوسفندان بود، اما کوچیان امروز جایی برای زندگی جستجو می‌کنند و زور می‌گویند، شما قلدری و زورگویی آنان را سال‌ها است که در استان میدان وردک در روستای بهسود شاهد هستید. چه ظلم و قلدری نیست انجام نمی‌دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر صدیق رحمتی، می‌گوید: «اگر شواهد وجود دارد که کوچی‌ها در پی زور و ناامن‌سازی پنجشیر هستند باید قضیه جدی گرفته شود و اگر نیست نباید تلاش شود که از این طریق نیز اتحاد نیم‌بند مردم ضربه ببیند.»

«کوچی‌ها غاصب هستند، کوچی‌ها دعوای مالکیت می‌کنند و کوچی‌ها زور می‌گویند»، این جملات تکراری بارها از سوی شماری از شهروندان افغانستان و در ماه  گذشته از زبان حمید خراسانی، کسی که اکنون این گروه را از پنجشیر بیرون رانده است، شنیده می‌شود. این درحالی‌ست که بنابر گزارش‌ها، کوچی‌ها در چند سال گذشته به‌محض رسیدن به میدان وردک با کاروان رمه‌هایشان، بارها در این استان با ساکنان بهسود برای چراگاه‌هایشان به درگیری مسلحانه پرداخته‌اند که منجر به ویرانی خانه‌ها، فرار ساکنان محل، کشته و زخمی شدن مردم بهسود شده است و هر طرف نیز ادعای حق به جانب بودن را دارد.

کوچی‌ها به گروهی از مردم افغانستان گفته می‌شود که به شیوه کوچ‌نشینی زندگی و از طریق دامداری امرار معیشت می‌کنند. این گروه در نقاط مختلف افغانستان پراکنده‌اند و همواره درگیر منازعه سرزمینی با بعضی از اقوام بوده‌اند. با بیشتر شدن جمعیت و افزایش رقابت برای تصاحب زمین و آب بیشتر جدال‌های این گروه با مردم شدت گرفته است و هرازگاهی خبرهایی از این دست منتشر می‌شود.

ساکنان روستای بهسود، بارها تاکید کرده‌اند که کوچی‌ها به بهانه اینکه حیواناتشان را به چراگاه‌ها می‌آورند، ادعا مالکیت دارند و با زور و تفنگ سخن می‌گویند. آن‌ها معتقدند که باید جلوی کوچی‌ها گرفته شود و این موضوع تاکنون حل نشده است.  

حالا این نگرانی برای شماری از ساکنان پنجشیر نیز وجود دارد که مبادا در آینده به سرنوشت ساکنان بهسود دچار شوند و کسی نتواند به مشکلاتشان رسیدگی کند. البته این ادعا از طرف آقای صالح به کلی رد شده است. 

کوچی‌ها شهروندانی هستند که جا و مکان ثابتی برای زندگی ندارند و همیشه در حرکت‌اند؛ اما در حال حاضر، کوچی‌های امروزی در کنار داشتن خانه، زمین، چراگاه‌ها بیش از ده‌ها نماینده نیز در دولت افغانستان دارند و شکی نیست اگر بگویم که کوچی‌های دیروز با کوچی‌ها امروزی تفاوتی چشمگیر دارند.